Behandling av lumbago

Har du fått diagnosen lumbago? Vi har i 15 år hjulpet mange mennesker med denne diagnosen. Mange får vite av fastlegen at de skal gå til fysioterapeut. Andre sier at lumbago best behandles hos en ryggspesialist (kiropraktor). Hva er riktig?

Lumbago behandling

Ryggsøylen og korsryggen (lumbalen)

Din Helse Bjølsen i Oslo har vi både kiropraktorer og fysioterapeuter. I tillegg til dette er jeg som skriver dette både fysioterapeut og kiropraktor. Hva er mitt tips til behandling av lumbago i Oslo (og andre steder)?

Undersøk ryggen tidlig for best resultat

Det viktigste er at du får undersøkt ryggen grundig. Derfor anbefaler jeg en kiropraktor for å undersøke ryggen- Hele kiropraktorutdannelsen dreier seg om ryggen. Går du til kiropraktor er du nesten garantert en person med peiling på ryggsmerter. Du kan også gå til en fysioterapeut med erfaring på ryggproblemer.  Ikke alle fysioterapeuter har relevant kursing eller utdanning om ryggen. Spør fysioterapeuten og undersøk litt på forhånd før du tar kontakt.

De fleste manuell terapeuter vet en god del om ryggen. Det kan være lurt å undersøke uansett. Mange kiropraktorer og manuelle terapeuter spesialiserer seg på enkeltområder som skulder eller ankel. Da kan det være bedre å behandle ryggen hos en med spesialkompetanse eller mye erfaring.

Kiropraktor eller fysioterapeut- ja takk begge deler!

Om man skal behandle lumbago med kiropraktikk  eller fysioterapi kommer an på hvilken fase du er i. Med kiropraktikk mener jeg teknikker som løser opp stivheter og smerter i ryggen. Med fysioterapi tenker jeg mer på øvelsesbehandling. Dersom din lumbago akkurat startet og du er er stiv og har smerter i ryggen så gå til kiropraktor. Få korsryggsmerter løst opp før du gjør noe annet.

Dersom smertene har begynt å gå over, og du allerede har vært til masse behandling: Prøv fysioterapi og behandling som er mer rettet mot muskulatur.

Det er sjeldent smart å ta øvelser i akuttfasen. Det vil forverre lumbagoen.

Tips til deg når du har smerter:

a) ikke vær redd – og prøv deg frem

b) unngå å provosere smertene for mye

c) ikke gjør ting som gjør deg verre

Lumbago = uspesifikke korsryggsmerter = ikkespesieltforklarendediagnose

Har du vært hos lege, fysioterapeut eller kiropraktor og sagt til dem at du har vondt i korsryggen?  Ble du så fortalt at du hadde “lumbago”?

Saken er at lumbago er latin for “smerter i korsryggen”. Du har altså gått til en terapeut med ditt problem;  korsryggsmerter. Etter en kort prat fikk du diagnosen. Diagnosen var identisk med det du selv hadde sagt du hadde. Hvis du gikk til en lege med «vondt i hodet» og endte opp med diagnosen «hodepine»….ikke akkurat materiale for en Dr. House episode….

Lumbago er en svært uspesifikk diagnose.  Uspesifikke ryggsmerter (herunder lumbago) er ikke forstått ennå. Vi har landet på månen. Vi har sendt en Tesla ut av solsystemet. Vi kan snart klone mennesket. Korsryggsmerter forblir et mysterium.

Du bør teste forskjellig behandling mot ryggsmerter

Det finnes mange veier til Rom. Det er mye som fungerer, men her trenger du en erfaren og ærlig terapeut som kan guide deg på veien. Du bør ha et opplegg som gir deg forutsigbarhet om:

• hvor lang tid det skal gå
  • hva som skal gjøres av behandling
  • hva som gjøres hvis en behandling ikke hjelper
  • hvor lenge man skal bruke en teknikk før man prøver noe annet
  • når bilder av ryggen bør tas
  • når andre tester skal tas

Det bør også være klart fra starten at dersom smertene forsvinner, så trappes behandlingen ned eller avsluttes.

Undersøk ryggen i dag hvis du lider av lumbago. Vi har behandling av lumbago i Oslo (Bjølsen og Furuseth) og Bærum (Eiksmarka).

Å undersøke ryggen og finne ut at alt er bra er viktig for psyken. Det hjelper også på smertene.

RING OSS
HER ER VI