Behandling av lumbago

Har du fått diagnosen lumbago av din fastlege? Vi har i 15 år hjulpet mange tusen personer med denne diagnosen. Mange får vite av legen at de skal gå til fysioterapeut dersom de har lumbago. Andre sier at lumbago best behandles hos en ryggspesialist som en kiropraktor. Hva er riktig?

Lumbago behandling

Ryggsøylen og korsryggen (lumbalen)

Din Helse Bjølsen i Oslo har vi både kiropraktorer,  fysioterapeuter og osteopater. En av terapeutene  på klinikken vår er både fysioterapeut og kiropraktor.  Her er våre tips for hvordan du best behandler lumbago:

Undersøk ryggen tidlig for best resultat

Det viktigste er at du får undersøkt ryggen grundig. Derfor anbefaler vi at du i første omgang går til en kiropraktor for å undersøke ryggen-  Hele kiropraktorutdannelsen har fokuset på ryggen. Går du til kiropraktor er du garantert å møte en ryggspesialist. Det er også mulig å gå til en fysioterapeut med erfaring på ryggproblemer, men det er ikke alle fysioterapeuter som har relevant kursing eller utdanning om ryggen. Spør fysioterapeuten og undersøk om vedkommende har erfaring på ryggproblemer før du bestiller time.

De fleste manuell terapeuter vet en god del om ryggen, men det er ikke alle som jobber med rygg som hovedområde. Mange manuelle terapeuter spesialiserer seg på enkeltområder som for eksempel skulder eller ankel. Da kan det være bedre å behandle ryggen hos en med spesialkompetanse og mye erfaring.

Kiropraktor eller fysioterapeut- ja takk begge deler!

Om man skal behandle lumbago med kiropraktikk  eller fysioterapi kommer an på hvilken fase du er i. Med kiropraktikk mener jeg teknikker som løser opp stivheter og smerter i ryggen. Med fysioterapi tenker jeg mer på øvelsesbehandling. Dersom din lumbago akkurat startet og du er er stiv og har smerter i ryggen så gå til kiropraktor. Få korsryggsmerter løst opp før du gjør noe annet.

Dersom smertene har begynt å gå over, og du allerede har vært til masse behandling: Prøv fysioterapi og behandling som er mer rettet mot muskulatur.Det er sjeldent smart å ta styrkeøvelser i akuttfasen. Det vil forverre smertene.

I tilfelle du ikke vet hva fysioterapi er, se hva helsenorge.no skriver:  » Fysioterapeuter er autorisert helsepersonell som jobber med kropp og bevegelse. De behandler og forebygger skader og sykdommer som gir smerter eller nedsatt funksjon i muskel- og skjelettsystemet. Fysioterapeuter jobber gjennom veiledet fysisk trening og spesifikke øvelser, massasje, elektroterapi og leddmobilisering.»

For mer informasjon les her: Fysioterapeut

Tips til deg som har smerter i akuttfasen

a) ikke vær redd – prøv deg frem

b) unngå å provosere smertene for mye

c) ikke gjør ting som gjør deg verre

Lumbago = uspesifikke korsryggsmerter = ikkespesieltforklarendediagnose

Har du vært hos lege, fysioterapeut eller kiropraktor og sagt til dem at du har vondt i korsryggen?  Ble du så fortalt at du hadde “lumbago”?

Saken er at lumbago er latin for “smerter i korsryggen”. Hvis du går til en lege eller terapeut  med «vondt i hodet» og endte opp med diagnosen «hodepine» så ville du kanskje vært litt mer kritisk til diagnosen. Selv om den kanskje er rett, så er det ikke akkurat

Lumbago er en svært uspesifikk diagnose.  Uspesifikke ryggsmerter (herunder lumbago) er ikke forstått ennå. Mennesket har kommet langt på vei teknologisk og innen akutt nødmedisin, men har ingen kur mot den aller mest vanlige lidelsen verden over: ryggsmerter.

Du bør teste forskjellig behandling mot ryggsmerter

Det finnes mange metoder og måter å bli bra på. Det er mye som fungerer, og mye som også helt sikkert ikke fungerer. Vi har hørt det meste etter å ha jobbet med rygger i over 15 år. Noen blir bedre av å ligge på et hardt underlag, andre et mykt.  Det du trenger er som pasient en erfaren og ærlig terapeut som kan guide deg på veien. Du bør få et opplegg som gir deg forutsigbarhet om:

• hvor lang tid det skal gå
  • hva som skal gjøres av behandling
  • hva som gjøres hvis en behandling ikke hjelper
  • hvor lenge man skal bruke en teknikk før man prøver noe annet
  • når bilder av ryggen bør tas
  • når andre undersøkelser skal tas
  • hva du skal trene når du har vond rygg
  • hva du ikke skal trene når du har vond rygg

Det bør også være klart fra starten at dersom smertene forsvinner, så trappes behandlingen ned eller avsluttes.

Undersøk ryggen i dag hvis du lider av lumbago. Vi behandler lumbago i Oslo (Bjølsen og Furuseth) og i Bærum (Eiksmarka).

Å undersøke ryggen og finne ut at alt er bra raskest mulig  er viktig for hvor lang tid du vil ha vondt i ryggen. Smerter er også lettere å håndtere når du vet hva de kommer av /ikke kommer av. I videoen under snakker kiropraktor & fysioterapeut T. Thomassen mer om myter og fakta rundt korsryggsmerter