Ryggen på menneskekroppen er området mellom setet og opp til bakerst på nakken og skulderen. Vi deler gjerne ryggen opp i to deler for å kunne lokalisere smerter. Korsryggen ligger over setet og brystryggen ligger bak brystet under skuldrene.

Smerter i ryggen

Smerter i ryggen er en svært vanlig plage hos voksne mennesker. Ryggen er en svært sammensatt struktur med ben, muskler, nerver, sener og ledd som alle kan være opphav til smerter.

Enkelte faktorer kan gjøre at du er mer utsatt for ryggsmerter hvis du f.eks. røyker, er overvektig, plaget med stress eller er gravid. Vanligvis skyldes smertene en muskelstrekk.

Ryggsmerter, mulige årsaker

Ryggplager kan oppstå fra dagligdagse gjøremål. De kan komme akutt eller gradvis over tid på grunn av dårlig kroppsholdning eller overbelastning. Noen av årsakene kan være:

• Bøye seg uforsiktig og klossete
  • Løfte, bære eller dytte på feil måte
  • Vridning
  • Overdreven bruk av muskler
  • Kjøre med krum rygg
  • Kjøre lange strekninger uten pause
  • Arbeide når en er fysisk utslitt
  • Bekkenplager

En sjelden gang er ryggsmerter forårsaket av en annen tilstand som kan være følgende

• Nakkesleng