Hyaluronsyre og artrose

Hyaluronsyre brukes i dag som en effektiv behandling mot mye forskjellig. Denne guiden skal dekke hyaluronsyrebehandling mot muskel og skjelettplager. Eller rettere sagt det som er mellom ulike deler av skjelettet: Leddene.

Hyaluronsyre (HA) er et naturlig forekommende molekyl som finnes i bindevev og leddvæske, og som gir smøring i et friskt ledd.

På vår klinikk injiserer vi HA inn i vonde ledd som mangler demping. Dette kan være alt fra idrettsutøvere som har skader i leddene, til en atrosepasient som har fått det av genetiske årsaker og har en naturlig utviklet slitasjegikt.

Ved artrose kan nivået av HA være redusert. Nyere studier viser at behandling med denne injeksjonstypen hos pasienter med artrose kan være med på å dempe inflammasjon og smerte. Samtidig vil injeksjonen smøre leddet og kan være med på å normalisere leddets funksjon.

Hvordan virker hyaluronsyre?

Hyaluronsyren er et viktig molekyl som finnes naturlig i kroppen og er en viktig byggestein i leddvæsken som finnes i alle ledd. Den gir smøring og demping i et friskt og normalt ledd. Den virker også slik at leddet beveger seg med minst mulig friksjon.

Leddvæsken gir støtdemping under aktivitet og også beskyttelse for leddet mot skade og sykdom. Hyaluronsyren i leddet brytes ned og erstattes kontinuerlig.
Når du har artrose, blir hyaluronsyren i leddvæslen fortynnet og brytes ned. Dette reduserer væskens naturlige egenskaper.

Dette kan gi økt grad av betennelsesprosesser som kan bryte ned brusken i leddet ytterligere.
Betennelsen fører også til at smertereseptorer begynner å aktiveres under normal bevegelse.

Smerter fører ofte til at artrosepasienter begrenser bevegelse. Dette er noe som i sin tur fører til ytterligere nedbrytning av strukturene i leddet og kvaliteten på leddvæsken. Dette har sammenheng med at bevegelse er nødvendig for leddene i kroppen for at de skal fungere normalt.

Denne prosessen kan bli en ond sirkel etter hvert som sykdommen gradvis forverres og livskvaliteten reduseres betydelig for pasienter med artrose og leddproblemer.

Hvem kan få behandling med hyaluronsyre?

En klinisk undersøkelse med ultralyddiagnostikk, og eventuellt supplerende røntgenbilder, kan avgjøre om du er en aktuell kandidat for behandlingen. Vi anbefaler alltid at konservative tiltak som trening, tilpasset aktivitetsnivå og smertestillende tabletter forsøkes først. Trening er også et tiltak som er essensielt i etterkant av injeksjonen.

Hvordan foregår behandlingen?

Behandlingen gis i form av en enkel injeksjon i leddet. Dersom det er mye synovitt (betennelse) i leddet kan det også settes en dose med kortison først for å dempe betennelsen. Behandlingen kan gjentas etter behov.

Erfaringsmessig vil oppfølgende injeksjoner kunne gi ytterligere bedring. Vår erfaring er at selv pasienter med relativt mye artrose og slitasje har effekt av behandlingen i 4-6 måneder.

Hylauronsyre i kne, hofte og ankel er det mest vanlige, men det settes også i mindre ledd. Ta kontakt med klinikken dersom du lurer på om vi kan hjelpe deg med dine ledd. Trykk her for å se hva hyaluronsyrebehandling koster

hyaluronsyre i kneet virker for mange artrosepasienter

Andre hyaluronsyrebehandlinger

Mange forbinder behandlingen med såkalte «fillers» som er innen kosmetikken. Hyaluronsyrebehandling brukes også for å jevne ut rynker eller arr i ansiktet, eller for å fylle opp lepper. Dette er ikke noe vi tilbyr på vår klinikk i Oslo. Ser du etter denne type behandling les hyaluronsyre filler og injeksjoner i ansikt med juvederm.

Ofte stilte spørsmål

Kan hyaluronsyre hjelpe mot smerter ved hofteartrose?

Ja

Er behandling med hyaluronsyre smertefullt?

Mange setter lokalbedøvelse før de setter injeksjonen med hyaluronsyre, for å minimere ubehag.

Kan jeg gjenta behandlingen?

Behandlingen kan gjentas etter behov, og effekten varer alt fra 6-12 mnd

Hvor effektiv er hyaluronsyrebehandling?

Intra-artikulær hyaluronsyre tilbyr smertelindring som er sammenlignbar med smertelindringsregime med medikamenter eller injeksjon med kortikosteroider, men med lengre virkningstid.

Hvor sikkert er behandling med hyaluronsyre?

Hyaluronsyre er et rent produkt som er produsert uten animalske materialer, som sikrer at risiko for urenheter er tilnærmet lik null. Hyaluronsyre behandles av kroppen på samme måte som kroppens egen hyaluronsyre og det er ikke rapportert immunologiske eller anafylaktiske reaksjoner

Kan jeg få injeksjon i flere ledd samtidig?

Ja, du kan få én injeksjon i hvert ledd.

Hvordan gjennomføres behandlingen?

Vi rengjør og desinfiserer huden grundig med klorhexidin før behandling. Prosedyren er som regel gjort uten lokal bedøvelse ettersom injeksjonen utføres med bruk av ultralydveiledning. Dette er ikke en smertefull prosedyre, da du kun vil kjenne et lett trykk i leddet. ​ Hele behandlingsprosedyren tar ca. 10-15 minutter. Det er ingen behov for krykker eller avlastning etter behandlingen.

Hva heter hyaluronsyre på engelsk?

Hyaluronic acid

Kan hyalurinsyre hjelpe mot artrosesmerter i kne?

Ja

Referanser

1.Shen L, Yuan T et al (2017).The temporal effect of platelet-rich plasma on pain and physical function in the treatment of knee osteoarthritis: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Orthopaedic Surgery and Research 12:16 DOI 10.1186/s13018-017-0521-3

2. Dai Wen-Li, Zhou AG et al (2017). Efficacy of Platelet-Rich Plasma in the treatment of knee osteoarthritis: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arthroscopy: The Journal of Arthroscopic & Related Surgery. 33, 3, Pages 659-670.e1

3. Kanchanatawan W, Arirachakaran A et al (2016). Short-term outcomes of platelet-rich plasma injection for treatment of osteoarthritis of the knee. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 24: 1665-1677.

4. Angoorani H, Mazaherinezhad et al (2015). Treatment of knee osteoarthritis with platelet-rich plasma in comparison with transcutaneous electrical nerve stimulation plus exercise: a randomized clinical trial. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran (MJIRI). 29:223.

5. Simental- Menida M, Vilchez-Cavazos JF et al (2016). Leukocyte-poor platelet-rich plasma is more effective than the conventional therapy with acetaminophen for the treatment of early knee osteoarthritis. Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery, 136 (12), 1723–1732.

6. Rahimzadeh P, Reza Fiaz SH et al (2018).The effects of injecting intraarticular platelet-rich plasma or prolotherapy on pain score and function in knee osteoarthritis. Clinical Interventions in Aging: 13 73–79.

7. Jubert JN, Reverte-Vinaixa MM et al (2017). Platelet-Rich Plasma injections for advanced knee osteoarthritis. A Prospective, Randomized, DoubleBlinded Clinical Trial. The Orthopaedic Journal of Sports Medicine, 5(2), 2325967116689386.

8. Buendia-Lopez D, Medina-Quiros M et al (2019). Clinical and radiographic comparison of a single LP‑PRP injection, a single hyaluronic acid injection and daily NSAID administration with a 52‑week follow‑up: a randomized controlled trial. J Orthop Traumatol 20:3 (published online July 2018).

9. Health Policy Advisory Committee on technology (HealthPACT). Plateletrich plasma for treatment of knee osteoarthritis. Queensland Department of Health, 2013.

10. Osteoarthritis: the care and management of osteoarthritis in adults. NICE clinical guideline 59 (2008). Available from http://guidance.nice.org.uk/cg59 11. Osteoarthritis: the care and management of osteoarthritis in adults. NICE clinical guideline 177 (2014).