Du har fått smerter i korsryggen, for første eller for hundrede gang. Hva kan du selv gjøre, og hvor kan du oppsøke hjelp? Hva slags behandling av korsryggsmerter bør du få?

Avlastning for korsryggsmerter

Dropp din vanlige trening. Øvelser som gjør smertene verre skal du kutte ut ved akutte korsryggsmerter. Det er spesielt viktig i starten at du styrer unna. Selv øvelsene du fikk sist gang du hadde vondt i ryggen skal du unngå. Selv om de var for å forebygge smerter i korsryggen. Eneste treningen du bør gjøre, er øvelser som ikke fører til mer smerter. Gi det noen dager hvile, så går det ofte over. Unngå nye øvelser eller treningsformer du ikke kjenner til. Det er en tid for alt, og dette er definitivt ikke tiden for å prøve noe nytt.

Veldig mange med korsryggsmerter er veldig motiverte for å gjøre øvelser. De vil gjerne gjøre hva som helst for å bli kvitt smertene de nå opplever. Vårt tips er enkelt: gå korte turer. Gå heller mange korte turer enn en lang. Bor du i nærheten av marka, gå der og ikke på asfalt. Stopp og hvil om du får smerter.

I akuttfasen er kjernemuskulaturen i rygg og mage allerede aktivert. Hold deg derfor unna styrkeøvelser til du er bedre og da spesielt spesifikk kjernemuskulaturtrening (core). Ofte vil du også være for stiv til at det å gjøre tøyeøvelser eller yoga har noen effekt. Du kan godt prøve det, men stopp hvis det begynner gjøre vondt.

Behandling av korsryggsmerter med øvelser
Har du akkurat fått vondt i ryggen så gjør det enkelt. Vent med nye øvelser til ryggen er bedre!

Oppsøk tidlig hjelp fra autorisert helsepersonell

Oppsøk hjelp fra en kiropraktor eller manuell terapeut. Dette er per i dag (2020) enesten behandlerne med autorisasjon og egen utdannelse rettet mot diagnostisering av ryggplager. Det viktigste er å undersøke problemet grundig og tidlig. I noen tilfeller må undersøkelsen suppleres av andre undersøkelser som blodprøver, røntgen eller MR.

Dette kan gjøres av både kiroprakotor, manuellterapeut eller fastlege Tidlig intervensjon er antatt å ha stor effekt mot utviklingen av kroniske smerter (referanse 1 nederst i artikkelen)

Se en undersøkelse hos kiropraktor i videoen under.

Se en pasient som behandles hos kiropraktor her:

Behandling hos kiropraktor

Prøv behandle korsryggsmertene selv

1. Prøv en foamroller-ligg på ryggen og ål deg over den der smertene er. Kommer det et knekk-og det føles bra så er det bra. Ikke overdriv bruken hvis det begynner bli smertefullt, eller du føler mer og mer trang til å knekke deg selv. Men: gjør du det 15 ganger daglig, og blir bedre av det så kan du gjøre dette også.
  2. Prøv yogaøvelser eller annen tøyning
  3. Svømming er bra, da tar du bort vekten på korsryggen og får samtidig rørt deg
  4. Ligg på ryggen og trekk bena mot deg, enten begge samtidig eller et og ett ben.

Du kan laste ned et program gratis her:

Hold deg i bevegelse

Kom deg ut av sengen. Ikke bli sengeliggende. Klarer du ikke komme deg opp så få hjelp så du ikke blir liggende. Klarer du bare komme deg på alle fire på gulvet-krabb-det vil mest sannsynlig hjelpe. Det absolutt verste du kan gjøre er å bli sengeliggende. Beveg deg, om så bare litt.

Ikke vær redd for smertene

Ikke provoser frem smertene undødvening de første 2-3 ukene, men vær heller ikke redd for dem. Korsryggsmerter, om de kommer fra prolaps i korsryggen eller annet er ikke farlige. En rygg som er frisk er en harmonisk symfoni av nerveimpulser. Smertesignalet du opplever er til sammenligning helt ute av takt og proporsjoner når det gjelder ryggsmerter. Smerter som oppleves som  10 av 10 på en smerteskala, kan i mange tilfeller ikke sees på et røntgenbilde eller MR. Det betyr ikke at det sitter mellom ørene dine. Hjernen overreagerer på små ryggskader, og disse føles ofte verre enn de er på grunn av nærheten de har til det sentrale nervesystemet ditt.

Korsryggsmerter etter jobb på kontoret
Kontorarbeide kan føre til korsryggsmerter

Behandling av ryggsmerter med is eller varme?

Kaldt eller varmt? Skal man pakke inn ryggen i isposer eller ta på varmeflaske? I mange år har jeg frarådet bruk av varme, og solgt isposer i haugevis med god tro og støtte fra fagmiljøer.

I dag sier jeg bruk det som fungerer. Før sverget jeg til RICE prinsippet:

REST-ICE-COMPRESSION -ELEVATION på akutte rygger (og ankelovertråkk).

Nå er det kommet MEAT : Movement-Elevation-analgesics-treatment.

For meg så er det samme om du går for ris eller kjøtt. Ta en kombinasjon av begge. Gjør det enkelt og gjør det som fungerer.

Jeg råder til å både prøve hvile fra smertefulle aktiviteter, men likevel prøve å bevege meg mest mulig. Jeg ville varmet det opp hvis det hjalp, eller med ispakker hvis det lindrer. Behandling ville jeg valgt også. Det fungerer i de fleste tilfeller. Å bevege seg i vann er et annet stalltips, de aller fleste har god respons på dette.

Min erfaring er at «krålespark» løser mest opp i ryggen. Dersom du ikke kan kråle, hold hendene oppå kanten av et basseng og krål mot veggen. Har du et par svømmeføtter så test det samme med disse på. Svømmeføttene øker bevegelsene i korsryggen og kan lindre en god del.

Hvis ingenting hjelper?

Hvis du har prøv alt av behandling og trening, og ryggen fortsatt er vond, hva kan man gjøre? Prøv å endre behandler, få tips fra andre fagfolk. Kanskje skal du prøve endre kost eller få hjelp med å sove bedre. Jobbtilpasning, stressreduksjon og vektreduksjon vil også hjelpe.

Forebyggende behandling er effektivt

Når det endelig er gått over, så forebygg. Kontakt en PT, gå til fysioterapikiropraktor eller lignende og få noen til å hjelpe deg hjelpe deg selv. Forebyggende behandling hos kiropraktor har vist seg å spare deg for mye smerter- les denne artikkelen her om dette: Hvordan forebygge ryggplager

Referanser