Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen om stress og stressrelaterte lidelser som smerter i muskler, ledd, nakkesmerter, vondt i ryggen og plager med korsryggen. Årsaker, virkning og behandling.

Stress for et menneske er uansett årsak snakk om å komme ut av balanse, eller å ikke være i homeostase. Pasienter som oppsøker kiropraktor eller fysioterapeut kommer ofte når stresset blir slik at man får kroppslige plager grunnet at stresshormoner i kroppen har skiftet balansen slik at man ikke lenger tåler hverdagen. Alt som før gikk greit gjør nå vondt. Nakken knyter seg bare ved å tenke på stressede elementer i hverdagen som : en plagsom kollega, regninger, og så videre.

Kroppslige stressymptomer

Stress kan forårsake ryggplager

De færreste som oppsøker oss kommer med en stressrelatert lidelse som eneste årsak. Ofte er pasienten henvist tilfeldig av en bekjent eller et familiemedlem, og vil «sjekke ut ryggen» enten fordi de skal noe viktig eller har kjent «murringer» i rygg eller nakkesmerter, korsryggsmerter-eller hodepine.

Stress-symptomer og smerter

De aller fleste som oppsøker meg pga stressrsymptomer vet ikke selv at stresset er hovedårsaken. I de fleste av tilfellene kommer det plutselige smerter som «julekvelden på kjærringa». Man våkner kanskje bare med at nakken er vridd og fryktelig smertefull, eller man «kjenner en kniv i korsryggen» plutselig en morgen ved å knyte skolissene. Hva gjorde jeg galt der og da spør pasienter ofte? Svaret er at du gjorde ingenting galt. Det kan være totalbelastningen. Stress sitt utrykk i kroppslige symptomer kommer ofte plutselig, og uten særlig annet forvarsel enn mindre plager i form av stivhet eller smerte. Men den velkjente dråpen, som som regel bare får begeret til å renne over, vil med kroppslig smerte ofte være «dråpen som får begeret til å tippe over». Det er ubeskrivelig vondt, og det kom ut av (tilsynelatende) ubeskrivelig lite (som å snu seg, ta på sko-helt ordinære dagligdagse ting du har gjort 1000 ganger før)

Ryggen din var allerede i ubalanse,  og du er stresset

og du har mest sannsynlig ignorert faresignaler og småsymptomer over lengre tid. Dette avdekker sykehistorien som regel.

Hvilke typer stress har vi? Det finnes 3 hovedkategorier av negativt stress: fysisk, psykisk og kjemisk.

Fysisk stress kan bestå av både akutte ting, som for eksempel ulykker, skader, fødsel etc., men også av repetativt hverdagsstress som for eksempel ugunstige arbeidsstillinger, dårlig holdning, dårlige skotøy, for lite mosjon, og så videre.

Psykisk stress omhandler alle følelser, både gode og dårlige, utløser reaksjoner i kroppen og i nervesystemet ditt. I denne kategorien finner vi negativt stress som for eksempel stress ved skilsmisse, dødsfall, mobbing, mistrivsel, depresjon/psykiske lidelser osv. Din psykiske helse betyr utrolig mye mer for din fysiske helse, og omvendt, enn du kanskje tror!

Kjemisk stress handler om hva man putter i/på kroppen. Røyk, alkohol, medikamenter osv er eksempler på kjemisk stress kroppen utsettes for. Kosthold er også en ekstremt viktig faktor her. Spiser du regelmessig usunn mat, og samtidig ikke får i deg nok av de gode tingene, vil du sakte men sikkert forgifte kroppen din innenfra.

Behandling av stress og stressrelaterte plager

Slik vi jobber, kombinerer vi våre behandlinger til å skifte dette tilbake til at du får bort spenninger i kroppen, slik at man med tiden blir et friskt og sunt menneske. Rådgivning om å fjerne stress i hverdagen som blir for mye er en del av denne behandlingen. Terapien velger hver enkelt selv egentlig-utifra hva man ønsker oppnå, og hvor store plagene man har oppleves. Jeg gir behandling, treningsopplegg,  og generelle livsstilsråd. Ved behov setter vi pasienten i kontakt med noen innenfor andre disipliner som psykologi, manuell terapi, og legespesialister

Jeg prøver skifte balansen over på en mest mulig naturlig måte: dvs at i tillegg til behandlingen man får blir man oppfordret til en viss type trening, kostendringer, og måter å reduserer det psykiske stresset på. Denne prosessen skjer gradvis, dvs at jeg ber deg ta enkelte medikamenter i starten hvis smertene er veldig store i starter. Det er ok for å komme over en kneik når smertene er for størst å ta smertestillende, men en løsning på ditt problem-det er ikke medisiner alene.

Det vil med tiden føre til at kroppen din kommer i enda mer ubalanse.

Hvorfor oppsøke kiropraktor?