1. Korsryggsmerter bør undersøkes så tidlig som mulig

Korsryggsmerter er en meget vanlig tilstand, mer vanlig hos kvinner enn menn.  Om du har bare litt vondt så er det viktig å undersøke, bare det å vite at ryggen er ok vil i de fleste tilfeller hjelpe. Hvis du opplever vedvarende og kraftige korsryggsmerter er det viktig å oppsøke hjelp og utelukke noe alvorlig bak smertene. En kiropraktor eller annen ryggspesialist er de so best kan diagnostiserer dine problemer.

Vi hjelper deg med korsryggsmerter

2. Låsning i ryggen

Vi har over 12 års erfaring med korsryggsmerter på kiropraktorvakten.  Vi er av de mest erfarne på området i Oslo. Videoen under viser årsaken til en «kink» eller «låsning» i ryggen. Dette er en vanlig årsak til korsryggsmertene. Dersom du ikke kjenner deg igjen i videoen, les videre for å se andre årsaker.

Korsryggen består av flere strukturer som kan være forbundet med smerter i området. Disse omfatter: lumbalvirvlene, mellomvirvelskivene, ryggmargen og nerver, muskler i korsryggen, indre organer i bekken og buken, og huden som dekker korsryggen.

Korsryggen har viktige oppgaver i kroppen. Når vi står oppreist holder korsryggen oppe vekten av overkroppen. Når vi bøyer, strekker ut eller roterer hoften er korsryggen med på å koordinere bevegelsen. Den beskytter også nervesystemt og ryggraden så vel som indre organer i bekkenet og buken.

Årsaker til korsryggsmerter

• de kan komme plutselig eller utvikles over tid. De kan også være konstante eller komme periodevis. De forårsakes ofte av forstrekninger, strukturproblemer eller mer sjelden som overført smerte fra en mer alvorlig tilstand.
  • Muskel- eller senestrekk
  • Etter feilaktige eller tunge løft som revner skiven i ryggen
  • Etter en plutselig bevegelse
  • Prolaps
  • Isjas
  • Leddgikt
  • Uregelmessigheter i skjelettet
  • Benskjørhet

Andre mer sjeldne årsaker for korsryggsmerter kan være nerveskader, nyre- eller eggstokkproblemer, graviditet og svulster.

Symptomer som kan relateres til korsryggsmerter kan være:

• Nummenhet og kribling i bena
  • Inkontinens
  • Smerter ved gange
  • Hudutslett
  • Magesmerter
  • Sviing ved urinering
  • Svimmelhet
  • Leddsmerter

Det er en rekke faktorer som kan forårsake ryggsmerter. Røykere, overvektige og eldre er alle i faresonen for å utvikle problemer. Det samme gjelder hvis du har et arbeid som er anstrengende, stillesittende eller stressende. Angst og depresjon kan også øke risikoen for utvikling av smerter i korsryggen.

Behandling hos kiropraktor

Hos oss på kommer behandling av korsryggsmerter helt an på årsaken til problemet. Hver pasient blir evaluert grundig med bakgrunn i underliggende helsesituasjon og aktivitetsnivå: Video: undersøkelse av pasient

Kiropraktorbehandling av korsryggsmerter er ansett som en trygg og effektiv måte å behandle akutte smerter i ryggen på.

Ring oss på 22951114 for å avtale en time, eller book online hos oss her: Bestill time

En kiropraktor er primærkontakt på lik linje med din fastlege. Du trenger derfor ingen henvisning og vil få diagnose stilt av kiropraktoren. Røntgen eller MR undersøkelser vil bli vurdert og henvist til av kiropraktor ved behov. Du kan også bli sykemeldt av din kiropraktor-samt henvist til kirurgi eller annen spesialist hvis nødvendig.

Lumbago er det samme som uspesifikke korsryggsmerter

Har du vært hos lege, fysioterapeut eller kiropraktor og sagt til dem at du har vondt i korsryggen?  Har vedkommende stilt deg masse spørsmål?  Ble det tatt masse tester? Tok du røntgen? MR? Ble du så fortalt at du hadde “lumbago”?

Ble du imponert av diagnosen?

Saken er at lumbago er latin for “smerter i korsryggen”. Du har altså gått til en terapeut med ditt problem som var korsryggsmerter. Etter masse tester og så videre fikk du så vite at diagnosen var akkurat det du sa. Ikke akkurat materiale for en Dr. House episode etter min mening.

Lumbago er en svært uspesifikk diagnose. Her stopper også det som virker som kritikk fra min side. Uspesifikke ryggsmerter (herunder lumbago) er ikke forstått ennå. Vi har landet på månen og sendt en Tesla ut av solsystemet, men korsryggsmerter som forblir et mysterium.

Du bør teste forskjellig behandling mot ryggsmerter:

Det finnes mange veier til å bli bra. Det er mye som fungerer, men her trenger du en erfaren og ærlig terapeut som kan guide deg på veien. Ville ikke prøvd mer enn 5-10 behandlinger før jeg ville skiftet retning.