IMS = tørrnålsbehandling = dry needling

Ims er forkortelse for intramuskulær stimulering. Dette er rett og slett behandling av spenninger i musklene ved hjelp av akupunkturnåler. Andre ord på samme behandlingsform er

Ims behandling effektivt mot smerter

Vår kiropraktor setter ims nåler i muskulaturen

Dette er ikke tradisjonell akupunkturbehandling. Ims er basert på vestlig medisinsk forståelse av smerte anatomi og biomekanikk. Biomekanikk omfatter de mekaniske kreftene som er knyttet til muskel-skjelettsystemet.

Nålene settes i smertefulle muskler og tar bort spenningen i muskulaturen. Resultatet er mindre smerter og krampetendenser.

Typiske områder som behandles med IMS

Ims settes typisk i områder som hals/nakke, trapezius, skulder/overarm, skulderblad, gluteus (baken) og muskulatur langs ryggsøylen. Dette for å reduserte eller fjerne: nakkesmerter, skuldersmerter, strålesmerter i arm, strålesmerter i ben og lumbago eller korsryggsmerter.

Muskelen sternocleidomastoideus (SCM) behandles ofte med ims mot hodepine.

Hvordan fungerer IMS behandling ? (enkel forklaring)

En akupunkturnål settes inn i spent og forkortet muskulatur. I muskler med spenninger så vil muskelen trekke seg sammen, og så slappe av og gi en mindre spent muskel. Smerter og triggerpunkter forsvinner etter noen behandlinger.  Dette vil under behandlingen føles som alt fra små rykninger i muskulaturen, til mer kraftige kontraksjoner. Dette brukes på feks korsyggsmerter (lumbago), strålesmerter i arm, tennisalbue/ Epikondylitt, spenningshodepine, nakkesmerter, isjas etc.

Mer kompleks forklaring/teori på IMS behandling

Dette strekker på muskelsenene som finnes i hver ende på musklene dine. Her registreres muskelsammentrekningen -og via en refleks blir det sendt et signal til ryggmargen der nervene som går ut til musklene sitter. Ryggmargen sender så et signal ut til muskelen om at den skal slappe av. Når musklene går tilbake til sin opprinnelige og normale lengde og spenning øker din bevegelighet og øke funksjonsevnen i muskulaturen. Akupunkturnålene drar nytte av kroppens beskyttende feedback – loop for å sette ned tonus (spenning) og sensibiliteten i muskelen blir redusert. Behandlingen gir en nevrofysiologisk omstart på muskulaturen. Når sensibiliteten og spenningen (tonus) går ned, går smertene bort.

Økt blødning, økt heling

Akupunkturnålen skaper også et lite sår i muskulaturen den settes i. Dette får kroppen til å øke sirkulasjonen lokalt, som igjen fører til at kroppen heles og repareres raskere.