Tennisalbue (epikondylitt) er en tilstand som forårsakes av overbelastning av muskler i armen. Dette gir sterke smerter på utsiden av overarmen nær albuen. Over 50 prosent av tennisspillere rammes av tennisalbue i løpet av karrieren, derav navnet. Golfalbue er et annet uttrykk som beskriver en lignende plage hvor smertene er lokalisert på innsiden av albuen. På norsk brukes gjerne samlebetegnelsen musearm for begge disse tilstandene.

Tennisalbue

Tennisalbue er en betennelse i underarmens muskulatur

Årsaker

Musklene i underarmen er festet til benet på utsiden av albuen. Når disse musklene blir utsatt for repeterende bruk, kan små flenger oppstå i senefestet. Muskelen som er med på å stabiliserer håndleddet er spesielt utsatt. Over tid fører dette til betennelse og smerte.

Enhver aktivitet som involverer repeterende bruk av håndleddet kan føre til denne tilstanden. Derfor er bestemte yrkesgrupper mer utsatt enn andre slik som kontorarbeidere, malere, rørleggere og snekkere, etc.

De fleste som utvikler tennisalbue er mellom 30 og 50 år. Feil teknikk og dårlig utstyr i racketsport kan være en utløsende faktor.

Tennisalbue – Symptomer

Symptomer for tennisalbue utvikler seg gradvis. De fleste tilstander starter med minimale smerter og forverres sakte over uker og måneder. Vanligvis er det ingen bestemt skade som utløser disse smertene.

Vanlige symptomer:

• Smerten i albuen øker langsomt i styrke
  • Smerten forverres ved bruk av hånden eller håndleddet
  • Svakt håndgrep

Ved bruk av underarmen forverres symptomene som f.eks. ved å holde en racket, ta noen i hånden eller bruke en skiftenøkkel.

Behandling av tennisalbue

Kiropraktor eller fysioterapeut fokuserer behandling på lindring av smerter og reparering av skadet muskelvev. Deretter fokuseres det på normalisering av bevegelse i albue og håndledd. De fleste pasienter får gode resultater av behandling som ikke innebærer kirurgiske inngrep. Første steg er å hvile. Dette betyr ingen form for idrett eller tunge aktiviteter på flere uker.

En kiropraktor vil også kunne anbefale ytterligere tester for å kunne utelukke andre eventuelle årsaker for smertene dine. Disse kan være leddgikt, prolaps i nakken eller nerveskade på grunn av trykk. Da blir det henvist til henholdsvis røntgen, MR eller EMG.

Behandling av tennisalbue med trykkbølge

Trykkbølgebehandling er i noen tilfeller svært effektivt mot tennisalbue. Normalt sett trenger du mellom 5 og 10 behandlinger. Trykkbølgebehandlingen får du av Toralf Thomassen

Ønsker du vurdering for om du trenger denne behandlingen, bestill time her: OBS! du må gå til vår online booking. Derfra føres du videre til pasientsky. Du må selv søke opp vår klinikk «Din Helse Bjølsen».  Du finner online booking lenken her:  www.dhb.no

All aktivitet og belastning som gir smerter bør unngås. Vår kiropraktor vil sammen med pasienten iverksette tiltak som justerer og mobiliserer ledd. Spesielle øvelser benyttes for å styrke musklene i underarmen.

Ved uklar årsak og sen behandling kan tilstanden lett bli kronisk. Det er derfor svært viktig å komme raskt i behandling hos fagpersonell.

Her har du en gratis pdf på hva tennisalbue er, og hvordan du kan forebygge plagen ved å tilrettelegge din arbeidsplass:

Tennisalbue-PDF

Du trenger ingen henvisning og vil få diagnose stilt av kiropraktoren. Røntgen eller MR undersøkelser vil bli vurdert og henvist til av kiropraktor ved behov. Du kan også bli sykemeldt av din kiropraktor eller bli henvist til kirurgi eller annen spesialist.