Bekken og bekkenet

Vårt bekken fungerer som en støtte for overkroppen og er en samling ben formet som en bolle (derav navnet bekken). Det latinske navnet for bekkenskjelettet er pelvis.

Smerter fra bekkenet kjennes som korsryggsmerter og er den vanligste årsaken til lumbago.

Bekkenet er nedre del av skjelettet vårt og består av de to hoftebena som knyttes sammen i seg selv foran og i korsbenet bak. Foran er hoftebena festet sammen av et bruskstykke som kalles symfysen eller skambensfugen.

Menn og kvinner har forskjellig form på bekkenet. Kvinners bekken er naturligvis bredere på grunn av deres egenskap til å bære og føde barn. Fødselskanalen går via disse bena og ned gjennom det lille bekkenet. Det mannlig bekkenskjelettet er tungere og smalere. Forskjellen på bekkenskjelettet er en vanlig måte å skille kvinnelige og mannlige skjeletter fra hverandre.

Sykdommer i bekkenet

De vanligste sykdommene som rammer bekkenet er osteoporose og osteomalasi. Begge er skjelettsykdommer som henholdsvis forårsaker økt porøsitet i knoklene og redusert innhold av kalsiumsalter som fører til deformiteter. Smerter i bekkenskjelettet kan være forårsaket av direkte skade eller sykdom i et av organene som ligger i dette området (kjønnsorganene, etc.).

Bekkenløsning -smerter fra bekken under graviditet

Bekkenløsning er smerter forårsaket av at leddene i bekkenskjelettet er i ubalanse og beveger seg ut av sin vanlige posisjon. Dette kan medføre sterke smerter og kan ramme gravide kvinner så tidlig som i det første trimesteret og så sent som få dager før fødselen. Et fåtall kvinner lider av bekkenløsning også etter fødselen.

Lumbago Bekkenet og bekkenløsning

Kronisk smerter i bekken hos kvinner

Bekkensmerter hos kvinner er smerter under navelen som varer over 6 måneder. Smertene kan være milde og forbigående. Hos andre kan de være så kraftige at det kan være vanskelig å sove, arbeide og ha god livskvalitet. Du kan også oppleve smerter under samleie og når du urinerer eller har avføring. Kroniske smerter slik som disse kan føre til depresjon.

Noen vanlige årsaker til kroniske bekkensmerter kan være problemer i kjønnsorganene, arrvev i bekkenregionen og sykdommer i urinveiene eller urinblæren. Det er ikke sikkert hvorfor, men svært mange kvinner med kroniske bekkensmerter har vært utsatt for fysisk eller seksuelt misbruk.

Risikofaktorer

En rekke faktorer kan øke sjansen for å utvikle smerter i bekkenet som igjen kan bli kroniske. Noen av disse kan være:

• Depresjon
  • Alkohol- og stoffmisbruk
  • Tidligere rammet av egglederbetennelse
  • Tidligere strålebehandling eller kirurgi i bekkenområdet
  • Svangerskap og barnefødsel som har belastet rygg og bekken
  • Tidligere rammet av fysisk eller seksuelt misbruk

Behandling av bekkenproblemer

Mange pasienter opplever god effekt fra behandling av bekkenskjelettprobemer hos kiropraktor eller forskjellige former fysioterapi. Det er viktig å stille rett diagnose og pasienten blir grundig undersøkt. Behandling hos kiropraktor vil kunne lindre smerter hos de fleste pasienter og forbedre bevegelighet i leddet.

Les også om