Kiropraktoren er primærkontakt på lik linje med din fastlege. Du trenger derfor ingen henvisning og vil få diagnose stilt av kiropraktoren.

Røntgen eller MR undersøkelser vil bli vurdert og henvist til av kiropraktor ved behov. Du kan også bli sykemeldt av din kiropraktor-samt henvist til kirurgi eller annen spesialist hvis nødvendig.

Ta kontakt på 4510 1111 for kartlegging av dine problemer.

Behandling av hodepine

Hodepine har mange og sammensatte årsaker og er en av våre aller vanligste plager. Hos kiropraktoren kan du få hjelp til å finne årsaken til din hodepine og finne frem til riktig behandling.

Les mer om behandling av hodepine

Behandling av migrene

Ved å fjerne leddlåsninger og fjerne triggerpunkter vil man i de fleste tilfeller reduserer migrenen med optil 50%. Dette gjøres av kiropraktor og fysioterapeut T. Thomassen ved å korrigere leddene i nakke og midtrygg, samt triggerpunktbehandling av affisert muskulatur. Med øvelser og enkelte livvstilsråd i tillegg kan man redusere anfall ned til et par i året bare.

Les mer om behandling av migrene

Behandling av lumbago

Lumbago betyr i seg selv bare «smerte i ryggen», og smertene skyldes ofte nedsatt bevegelse i leddene mellom ryggvirvlene. Dette fører igjen til stramme og ømme muskler. Smertene kan være lokale eller de kan stråle ned i beina. Kiropraktoren undersøker, diagnostiserer og behandler slike smerter i lavryggen.

Les mer om behandling av lumbago

Behandling av bekkenplager

Graviditet disponerer for rygg og bekkensmerter på grunn av faktorer som vektøkning, holdningsforandringer og hormonell påvirkning av leddbåndene. En normal graviditet er ingen kontraindikasjon til kiropraktisk behandling.

Les mer om behandling av bekkenplager

Behandling av prolaps

Prolaps betyr at skiven mellom virvlene i ryggsøylen har sprukket og at skivekjernen buler ut. I alvorlige tilfeller kan kjernen som tyter ut trykke på nerverøtter og forårsake store smerter og i noen tilfeller lammelser. Prolaps kan man få hvor som helst i ryggen, er den i nakken eller i korsryggen kan man få alvorlige strålesmerter ut i henholdsvis armer og ben. Lammelser kan også forekomme.

Les mer om behandling av prolaps

Behandling av isjas

Isjas betyr for en kiropraktor smerter i benet på grunn av at isjas nerven er klemt og irritert. Det er oftest på grunn av en skivelidelse kalt prolaps. For mer informasjon se under prolaps

Les mer om behandling av isjas

Behandling av nakkesmerter

Stiv nakke og nakkesmerter kan komme over tid, uten noen spesiell forutliggende årsak, eller være et resultat av en forstrekkning eller lignende. Nakkesmerter kan oppstå svært akutt og være svært plagsomme og noen ganger gjøre at pasienten går med hodet i vinkel.

Les mer om behandling av nakkesmerter

Behandling av stress

Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen om stress og stressrelaterte lidelser som smerter i muskler, ledd, nakkesmerter, vondt i ryggen og plager med korsryggen. Årsaker, virkning og behandling.

Les mer om stress

Hva gjør en kiropraktor

Kiropraktoren stiller sin diagnose på grunnlag av sykehistore, klinisk undersøkelse og eventuelle røntgenundersøkelser.

Les mer om kiropraktikk

Fysioterapi – Hva gjør en fysioterapeut?

Fysioterapeuter arbeider med mennesker som trenger behandling, opptrening og rehabilitering etter skader og sykdom, samt med forbyggende og helsefremmende arbeid.

Les mer om fysioterapi