Anatomisk og funksjonell benlengdeforskjell

Det er vanligvis to forskjellige former for benlengdeforskjell: Anatomisk og funksjonell benlengdeforskjell

Benlengdeforskjell

Behandling av benlengdeforskjell

• Anatomisk benlengdeforskjell er ofte medfødt og oppstår når enten lår- eller skinnbeinet er kortere på den ene siden av kroppen
  • Funksjonell benlengdeforskjell

Ved funksjonell benlengdeforskjell er bena like lange, men som følge av låsninger eller muskelsvakhet i bekkenet.

Symptomer på benlengdeforskjell

• Et ben er lengre enn det andre (duh)
  • Problemer med kroppsholdning
  • Problemer med gangen
  • Smerte i hoften, kneet eller/ og ankelen

Årsaker beskrevet her er vanligvis forbundet med disse symptomene. Konsulter med kiropraktor eller annet profesjonelt helsepersonell for en korrekt diagnose.

Det er vår mening at brenlengdeforskjell ofte er overdrevet av mange terapeuter. Det er ikke en rot til noe vondt alltid. Kroppen din er ikke sårbar på den måten at den ikke klarer en slik skjevbelastning.

I min kliniske erfaring, er veldig vanlig at det ene benet er kortere enn det andre. I de fleste tilfeller vil enkelt en behandling hso kiropraktor av hofte og eller bekken «fikse» benlengdeforskjellen på en enkelt behandling.For noen, kommer lengdeforskjellen tilbake etter noen timer, for andre holder den seg jevn i uker eller måneder.

Det viktige er om symptombildet ditt har sammenheng med benlengdeforskjellen. Dersom du blir bedre av å korrigere skjelettet, så gjør dette.

Jeg anbefaler ikke såler til alle. Dette er ofte unødvendig dyrt på mange privatklinikker, spesielt med tankte på at det kun er et fåtall det hjelper for. Skal du ha såler så blir du av oss henvist til ortoped. da blir prisen rimeligere, og effekten blir ikke et resultat av din kognitive dissonans for å føle deg som en idiot etter å ha kjøpt såler til 2-3000 kr.