Smerter i armen føles gjerne et sted mellom skulderen og håndleddet. Dette kan være direkte smerter som følge av et brudd eller strekk. Men det kan også skyldes strålesmerter fra andre steder på kroppen, mest vanlig fra stive eller irriterte muskler i nakken eller skuldrene. Andre årsaker kan være tennisalbue eller karpaltunnelsyndrom. Misdannelser i huden, nerver, knokler, ledd, blodårer og vev i armen kan også gi smerter

Hvis du opplever hevelse og sterke smerter i armen etter fall eller annen skade er det viktig å oppsøke hjelp for å kunne avdekke eventuelle benbrudd. Vanlige symptomer på benbrudd er intense smerter som øker ved bevegelse, hevelse og eventuelt unormal form i forhold til andre armen.

Muskler og ledd i armene

Menneskearmen består av tre lange ben som er lenket sammen i albuen med et hengselledd. Underarmen består av spolebenet (radius) og albuebenet (ulna). Spolebenet støtter tommelsiden av håndleddet og albuebenet støtter utsiden av håndleddet. Overarmsbenet er en kraftig rørknokkel som kalles humerus.

Brudd på ben i armen står for nesten halvparten av alle benbrudd hos voksne. Røykere har større risiko for benbrudd enn ikke-røykere siden benmassen er mindre kompakt hos røykere.

De to hovedmusklene i overarmen kalles biceps og triceps. Biceps er de store bøyemusklene som forøvrig finnes på baksiden av låret. Triceps er strekkmuskelen. Osteoporose er den mest vanlige patologiske årsak for benbrudd.

Tennisalbue

Tennisalbue er en svært vanlig skade hos idrettsutøvere. Ved langvarig og repeterende overforbruk av over- og underarm skades senene som fester musklene til albuen. Disse små skadene antas å være årsaken til smertene som oppleves i forbindelse med en tennisalbue.

Behandling hos kiropraktor

Konservativ kiropraktorbehandling har vist seg og være svært effektiv ved armproblemer. Kiropraktor tar i bruk behandlingsmetoder som innebærer mobilisering og korrigering av ledd, tøyningsøvelser, muskulære og nevrologiske teknikker og i tillegg god veiledning angående øvelser og stabiliserende trening.