Karpaltunnelsyndrom er en tilstand der en av de store nervene i underarmen (nervus medianus) utsettes for langvarig trykk på vei ut i hånden forbi håndleddet. Dette gir smerter i hånd og underarm, nedsatt følelse i tommel, peke- og langfinger i tillegg til nedsatt kraft.

Årsaker til karpaltunnelsyndrom

Forskjellige årsaker kan forårsake trykk på nerven

• Skade som forårsaker hevelse (senestrekk eller brudd)
  • Høy aktivitet i hypofysen
  • Hypotyreose
  • Leddgikt
  • Problemer i håndleddet
  • Repeterende bevegelser med håndleddet (samlebåndarbeid)
  • Urinretensjon i svangerskapet eller menopausen
  • Cyste eller svulst i håndrotsgangen

En rekke faktorer kan føre til KTS. Blant disse er arv, størrelsen på håndrotsgangen, bestemte vaner og sykdommer. Mange av disse faktorene er aldringstegn. Graviditet regnes også blant disse faktorene da væske holdes tilbake i vevene som igjen får leddbåndene til å hovne opp.

Fedme øker risikoen for å utvikle karpaltynnelsyndrom.

Symptomer

Symptomene på karpaltunnelsyndrom oppstår litt etter litt med en svak smerte i håndleddet som kan stråle ut til hånd eller underarm. Andre vanlige symptomer kan være:

• Svak og kraftløs følelse i hånden
  • Nummenhet i fingrene eller hånden, spesielt i alle fingrene unntatt lillefingeren
  • Strålesmerter fra håndleddet ut i hånden eller opp i skulderen

Behandling av karpaltunnelsyndrom

Behandling av karpaltunnelsyndrom hos kiropraktor kan være et svært godt alternativ til medisinsk behandling hos lege i form av for eksempel kortisonsprøyte. Denne type symptombasert behandling vil ikke gjøre deg helt frisk og syndromet har ofte en tendens til å gjenoppstå.

Kiropraktorbehandling av denne tilstanden innebærer lette øvelser og teknikker som har som mål å gjøre plassen større til strukturene i håndleddet. Dette senker presset på nerven og problemet forsvinner til slutt.