[Triggerpunkt
Dype strålesmerter i skulder og arm eller en følelse av nummenhet kan ha forskjellige årsaker. Oftest stammer disse smertene fra et knippe muskler over skulderbladet. Trykker man på disse punktene med fingrene (ofte omtalt som triggerpunkter) på disse musklene – kjennes smerten ut i skulder, hånd og armen.

Strålesmerter i armen

Årsaken til at man utvikler triggerpunkter som stråler ut i armen er ofte overdrevent PC/laptop bruk. Det er en hyppig lidelse vi finner på pasienter hos oss på klinikken. Da smertene ofte forvirres med andre lidelser (nevnt under) er pasientene ofte feildiagnostisert og ikke blitt behandlet på riktig måte. Andre diagnoser som føre til strålesmerter i armen er : – en nerve under press enten på grunn av dårlig plass : feks karpaltunnelsyndrom (nerven blir klemt i tunellen den går gjennom i håndleddsknoklene ) – skiveutglidning i nakken – cervikal skiveprolaps eller nakkeprolaps(synonym med pkt over) (Obs! Strålesmerter i skulder arm kan også være tegn på alvorlig sykdom, feks ulike typer hjertelidelser så dette er noe det er lurt å undersøke raskt) Symptomer assosiert med strålesmerter i arm, skiveprolaps etc:

Strålesmerter i armen hos idrettutøvere (Crossfit)

Crossfit, kettlebell, triggerpunkt, strålemserter

Crossfitutøvere utvikler har ofte strålesmerter i skulder og arm

Har du diffuse smerter i skulderen og/eller smerter ut i hånden (ofte om morgenen når du våkner) og driver med mye trening er det mulig du har utviklet skade og triggerpunkter i muskulatur i skulderbladet. Vi har behandlet mye crossfitutøvere med denne plagen. Felles for disse er ofte at de ikke helt klarer lokalisere hvor smerten er eller kommer fra, og at den ikke forsvinner selv om man hviler flere uker. Smertene kommer ofte etter mye intensiv trening med øvelser som : ring rows, pull ups, muscle ups. Dette er mest vanlig årsak, men en del får det også etter mye handstand pushups, jerks og andre øvelser der man presser over hodet. Det er den mest hyppige skaden vi møter i forbindelse med crossfit, og helt uoffisielt er det 60% kvinner. En måte å sette diagnose på seg selv er å legge seg over en lacrosseball og rulle over skulderbladet. Fremprovoseres smerten da enten i skulder eller arm, fortsett å rulle på punktet i 2-5 minutter og repeter dette flere ganger daglig. Ofte så er smertene litt vanskelig å få ordentlig has på med lacrossballer, og da kan du kontakte oss eller andre som kan behandle triggerpunkter. Oftest er løsningen her tørrnålsbehandling. Tørrnålsbehandling kalles også for IMS, og det kan du lese mer om her: IMS Vi bruker IMS da det er særdeles effektivt på triggerpunkter i disse områdene, og fordi nålene når en dybde en balle eller fingre ( dersom man blir massert) ikke vil nå like godt. Mange ganger setter vi diagnosen ved bruk av nålene. Det er preferert teknikk, men for en med nåleksrekk er bindevevsmassasje et godt alternativ. Kopping eller trykkbølge er lite effektivt på disse punktene.

Les mer om