Nakkesmerter kan ha en rekke forskjellige årsaker. Plagene kan være forbigående eller mer alvorlig. Nakkesmerter skal uansett alltid tas på alvor, og du bør oppsøke hjelp hvis du er i tvil.

Årsaker til smerter i nakken

[/vc_column_text][vc_column_text]Mange ting kan utløse smerter i nakken. Slik som belastning og overforbruk av muskler i nakken. Dette kan komme av å være i samme posisjon over lengre tid for eksempel foran datamaskinen eller det å lese en bok i senga.[/vc_column_text][vc_column_text]Følgende kan også være årsaker til nakkesmerter:[/vc_column_text][vc_column_text]

• Slitasjegikt i nakken
  • Nerveskader i nakkens ryggvirvler på grunn av trykk
  • Skader slik som nakkesleng
  • Sykdommer slik som leddgikt, hjernehinnebetennelse og kreft (sjelden)

Når bør jeg oppsøke umiddelbar hjelp og behandling for nakkesmerter?

Ved sterke smerter i nakken etter en ulykke eller skade i nakken må hjelp oppsøkes umiddelbart. Hvis du har smerter i nakken og er plaget av følgende symptomer er det viktig at du søker behandling og hjelp:

• Problemer med blærekontroll
  • Strålende smerter
  • Nummenhet
  • Prikkende fornemmelser i armer og ben

De fleste nakkesmertepasienter har god nytte av kiropraktorbehandling. Også de med nakkesleng/whiplashskade, eller de som faller i denne kategorien (WAD = whiplash associated disorders).

Tidlig undersøkelse og igangsetting av behandlingsopplegg er smart med tanke på kort rehabiliteringstid. Kiropraktisk behandling søker å gjenopprette normalfunksjon i bevegelsesapparat og nervesystem for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet.

I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering. Tverrfaglig samarbeid kan være nyttig. Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem.

Noen av disse metodene kan være:

• Spesifikk leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • øvelser, råd og veiledning