[Har du skuldersmerter er du ikke alene. Det er den mest hyppige årsaken til at personer kontakter vår klinikk av hva gjelder ledd utenom rygg og nakke.

Skuldersmerter kan utløses enten traumatisk og plutselig, ved feks et svært tungt løft over hodet, i forbindelse med en idrettsaktivitet, eller ved typiske «oppussingsaktiviteter» (maling, snekring osv osv). Du kjenner kanskje dette igjen hos deg selv eller noe andre. Eller som snikende smerter som kommer for eksempel etter at du har jobbet ved PC’en noen timer, strikket, leser bøker/aviser med mer.

Mange tror at dersom man bare venter og ser, så går smertene over av seg selv. Dette er i majoriteten av tilfellene ikke riktig. Og de som venter lengst, har oftest behov for mest behandling. Det er heller ikke riktig behandling å utelukkende behandle det med betennelsesdempende piller eller annet. Medisiner er et tilskudd til behandling, og for din egen del råder vi deg til at du holder deg unna, så lenge din behandler ikke ber deg om å ta medikamenter.

Ved store skuldersmerter er det større sjanse for at du holder skulder og overarmen helt i ro-og dette kan føre til en langvarig smertetilstand som heter “frozen shoulder”. Den kommer hyppigst hos pasienter som har hatt en alvorlig skade (luksasjon eller brudd i overamen) og holder den i ro lenge. Det er ingen som vet sikkert hvorfor tilstanden oppstår, men det virker som at ubehandlede skulderskader fører til tilstanden også-selv om det ikke har vært en alvorlig skulderskade i forkant. For mer informasjon les på våre hjemmesider.

Poenget er at vi på klinikken med stor suksessrate kan få bort dine skuldersmerter, og at tidlig intervensjon fører til de raskeste resultatene. Det er ikke naturlig å ha smerter i skuldrene.

Hvilke lidelser behandler vi

Fremfor å ramse opp masse latinske lidelser: har du smerter i hvile eller ved bruk av skulderen. Da har du en lidelse vi behandler. Om vi behandler frossen skulder også. Selvsagt. Har du en hypermobil skulder som lukseres. Ja vi kan hjelpe deg, men på en annen måte enn den som blir beskrevet nå.

Hva gjør vi

På Din Helse Bjølsen får du den hjelpen du trenger når du trenger den. Har du prøvd behandling tidligere sier du-har du fått nåler, MR og øvelser uten hell? La oss starte forfra her. Først undersøker enten vår fysioterapeut eller våre kiropraktorer din skulder. De første behandlingene du får vil høyst sannsynligvis bli hos en av våre kiropraktorer, som er spesialister i “ekstremitetsbehandling”. Hvorfor: dersom skulderen din tillater det, skal skulderkapselen “justeres” på plass først. Da bryter vi opp i arrvev ved en manuell teknikk. Det er som oftest relativt lite ubehag med behandlingen, og det går svært raskt. I mange tilfeller blir pasientene umiddelbart mye bedre. Årsaken til at dette skal gjøres først er også fordi behandlingen er en av undersøkelsestestene vi gjør på skulderen, i tillegg til at dramatiske forbedringer er såpass hyppigt at det er verdt å gjøre det.

Skulderen er vårt mest bevegelige ledd og plager i dette leddet er svært vanlig. Årsakene kan være mange og forskjellige, det er derfor viktig med grundig undersøkelse for å kunne gi riktig behandling. Ubehag eller smerte i skulderen kan komme av skade, anspenthet eller annen sykdom. Kiropraktor vil kunne diagnostisere problemet og veilede deg frem til riktig behandling.

De to største knoklene i skulderen er overarmsbenet (humerus) og skulderbladet. Leddbrusk dekker enden på overarmsbenet og benskåla til skulderbladet. Skulderbladet fortsetter oppover og rundt baksiden av overarmsbenet og danner et benutspring som kalles akromion. Foran rundt skulderleddet danner skulderbladet et annet utspring som kalles ravnenebbet.

Overarmsbenet og skulderbladet sammen danner skulderleddet som er et kuleledd. Leddet er beskyttet av leddbrusk som stabiliserer leddet (leddleppe). Muskelsenen til biceps fester muskelen til skulderen og er også med på å stabilisere leddet.

En muskelgruppe som består av fire korte muskler springer ut fra skulderbladet og går rundt skulderenleddet. Dette er en fiber- og seneplate som kalles rotatormansjetten (rotator cuff). Disse fibrene er festet til hver av de fire korte musklene. Disse musklene får skulderen til å rotere oppover, innover eller utover. Impingementsyndrom kan ramme rotatormansjetten i skulderen og er plager som skyldes anatomisk trange plassforhold.

Noen ubehag som kan ramme skulder og skulderblad er skuldersmerter, frossen skulder og forkalkning.

Årsaker til skuldersmerter

• Muskelstrekk (nakkesleng/whiplash)
  • Senestrekk
  • Press på nerver i ryggraden (prolaps, leddgikt, cervikal spondylose)
  • Brudd på kragebeinet
  • Brudd på skulderbladet
  • Bursitt (slimposebetennelse)
  • Senebetennelse i skulder
  • Frossen skulder
  • Hjerteinfarkt
  • Gallesteinsykdom (smerter i høyre skulder)

Akutt ubehag i skulder

Skulderplager er ofte direkte relatert til daglig aktivitet spesielt stillesittende arbeid foran datamaskin. Denne type plage kan lett forebygges ved strekking av skuldrene. Enkle øvelser som strekker skulderen kan lindre og til og med eliminere smertene helt.

Behandling av skulderplager hos kiropraktor

Hvis du opplever smerter i skulderen mer enn to dager på rad burde du oppsøke hjelp. Behandlingen er stort sett den samme for alle typer skulderplager. Kiropraktorbehandling av skulder er ofte en effektiv måte å lindre smertene på. Kiropraktor vil også kunne veilede deg hvilke bevegelser som er bra for din skulder og hvilke du burde unngå under helbredingsprosessen.