Patellofemoralt syndrom blir ofte kalt Runners knee og viser til smerter under og rundt kneskålen. PFSS er den mest vanlige belastningsskaden blandt løpere. Dette smertesyndromet oppstår når kneskåla er i ubalanse og irriterer lårbenet.

Årsaker til PFSS (Runners knee)

Som så mange andre muskel- og skjelettplager er det vanskelig å angi en bestemt årsak. PFSS forårsakes av ubalanse i stabilisering av kneskålen, spesielt ved overbelastning av kneet. PFSS rammer for det meste unge løpere og flere kvinner enn menn. Dette kommer av at hoften til kvinner ofte er bredere og legger større press på kneleddet.

Følgende omstendigheter kan sette deg i fare for å utvikle patellofemoralt syndrom:

• Overbelastning
  • Skade
  • Funksjonsforstyrrelse i muskel
  • Stor bevegelighet av kneskåla

Symptomer på PFSS

Du kan føle ømhet og smerte bak kneskåla, gjerne inn mot midten. Du kan også føle en form for knakende lyd. Patellofemoralt smertesyndrom forverres ofte ved å gå i trapper, bratte bakker eller ujevnt terreng.

For å forhindre PFSS kan du løpe på mykt underlag. Det er også viktig med godt skotøy. Oppsøk gjerne profesjonelle som kan hjelpe deg å plukke ut sko som passer til dine føtter og gange. Styrketrening kan også være med på å forhindre PFSS, spesielt av kneets strekkemuskel (lårmuskelen).

Behandling av patellofemoralt syndrom

Det er viktig å dempe belastning av kneet som del av behandlingen. Hvis du vil fortsette mosjonering under behandling er det flere treningsvarianter som ikke legger like stor vekt på kneet som jogging.

Videre behandling av PFSS kan innebære øvelser som styrker muskler og kroppsdeler som er med på å stabiliserer kneskåle, som for eksempel hofta og kneets strekkmuskel (fremme på låret). Kiropraktor utfører grundig undersøkelser og vil kunne veilede deg i en rekke øvelser.

Det kan være vanskelig og tidkrevende å behandle patellofemoralt syndrom. Det er derfor viktig å tenke på forebyggende tiltak som kan forhindre plagen. Slik som løping på mykt underlag, godt skotøy, styrking av quadricepsene (kneets strekkmuskel) og hoften.