Overtråkk av ankelen er en svært vanlig skade som kan oppstå ved å trå i et hull, lande på en feil måte eller rett og slett trå uforsiktig og klossete ned på foten. Vrikking av ankelen er en av de vanligste former for skade hos idrettsutøvere.

Enkelte overtråkk strekker leddbåndene i den grad at de enten revner litt eller slites helt av. Disse type overtråkk er svært smertefulle og krever tilsyn av fagfolk.

De fleste overtråkk er milde og går over av seg selv ganske raskt. Hvis du opplever hevelse og sterk smerte er det viktig med øyeblikkelig hvile. Legg gjerne is på ankelen og plasser foten høyere enn resten av kroppen.

For å styrke ankelleddet og foten er det mange øvelser du kan gjøre i kombinasjon med daglige aktiviteter. Stå på ett ben når du pusser tennene. Hvis du har mye kontorarbeid kan du bøye ankelen opp og ned i pumpebevegelser. Lag gjerne sirkler og andre bevegelser med foten.

KTH – Kjøling Trykk Heving

Hvis du eller noen nær deg opplever overtråkk kan du sette igang akutt førstehjelp ved bruk av KTH-metoden. KTH står for kjøling-trykk-heving.

Når du skader ankelleddet setter kroppen igang en inflammasjonsprosess og det oppstår blødning i vevet. Symptomer på denne inflammasjonen kan gjerne komme smygende. Det er derfor viktig å stoppe umiddelbart med all aktivitet og holde foten i ro. En kort hvileperiode på 3-4 dager er også anbefalt slik at kroppen får tid til å reparere og bygge opp vevsskaden.

Kjøling

Ved nedkjøling av ankelen vil blodårenetrekke seg sammen og gjøre blødningen noe mindre. Kjøling av foten virker først og fremst smertestillende og burde gjentas regelmessig det første døgnet.

Trykk

Trykkbandasje rundt skadestedet reduserer hevelsen i ankelen.

Heving

Det er viktig å plasserer foten høyere en resten av kroppen. Slik øker tilførselen av venøst blod og væskeansamlingen i kroppsvevet blir mindre.

Overtråkk – Mulige Komplikasjoner

Ubehandlet overtråkk kan føre til komplikasjoner senere. Det samme gjelder hvis du gjentatte ganger trår over eller begynner å bruke ankelen aktivt igjen for raskt etter et overtråkk. Dette kan føre til:

• Kronisk smerte
  • Kronisk ustabilitet i ankelleddet
  • Tidlig angrep av leddbetennelse i ankelleddet

Behandling hos kiropraktor

De fleste søker ikke behandling ved mindre alvorlige tilfeller av overtråkk. Hvis du opplever overtråkk er det stor sjanse for at du vil trå over igjen. Det er derfor viktig med rehabiliterende øvelser som styrker muskulaturen som støtter leddet. Dette øker også fleksibiliteten og stabiliteten av ankelleddet. Kiropraktor eller fysioterapeut kan veilede deg i en rekke forskjellige øvelser som styrker foten. Etter grundig evaluering vil du kunne komme fram til øvelser som er rette for deg.