Vondt i kneet? Kan det være menisken som er skadet? Vi har lang erfaring og høy ekspertise, vi undersøker, behandler og vil ta ansvar for at ditt kne blir bra igjen . Ta kontakt i dag med vår kneekspert Martin Grimsrud.

Fornøyd kunde!

«Jeg har vært kunde hos DHB siden 2010! hatt forskjellige behandlere! Etter min konkrete mening er de beste som finnes. Høy kompetanse nivå, utrolig flinke, perfekt pris, nydelige og rolig lokal, profesjonelle. Men de fleste her eier også god sans for humor. Noe som gjør behandlingen veldig enkel og trivelig.»

Hva er en menisk?

I hvert kne har vi to menisker. Dette er to bruskputer som ligger på hver sin side av kneleddet. Funksjonen til meniskene er å absorbere vektebelastningen slik at slitasjen minimeres og kneleddet kan bevege seg så mykt og glatt som mulig. Andre funksjoner er

• Stabilisere kneet
  • Fordele leddvæske slik at kneet beveger seg med minst mulig motstand
  • Forhindre at benet går ut av ledd ved å danne en «grop» som gjør lårbenet kan bevege seg i forhold til leggbenet

Symptomer

Vanligste symptomer på meniskskade er sterke stikkende smerter i kneet som oftest på innsiden. Smertene er som regel ikke konstant og vil som oftest komme på kun ved belastning. Spesielt rotasjonsbevegelser pleier å påføre smerte, derfor opplever mange pasienter at de får vondt i kneet når de f.eks skal snu seg i sengen. Andre rapporterer smerter/ forverring av smerter når de går i trapper eller går ned i knebøy/ sitte på huk.

En meniskskade medfører som oftest hevelse i kneet og i enkelte tilfeller kan hele kneet bli låst. Dette skjer når biter av brusken er revet løs eller menisken er fliset opp. Man kan også få følelsen av at kneet går «ut av ledd».

Andre symptomer

• Nedsatt bevegelighet og stivhet i kneet
  • Problemer med å rette ut kneet ut helt
  • Svekket styrke i lårmuskulaturen
  • Følelse av at kneet gir etter og økt instabilitet
  • Knirkelyder og klikk fra kneet

Årsaker

En meniskskade kan oppstå akutt eller komme på gradvis. En akutt skade får man som oftest hvis kneet blir bøyd og plutselig vridd samtidig. Meniskskader som utvikler seg over tid er sjelden å se hos unge mennesker da den vanligste årsaken er at meniskene eldes og ikke tåler den samme belastningen som tidligere. I disse tilfellene blir menisken nedslitt og bruskvevet blir tynnere og mindre robust. Dette kan føre til skader og rifter i menisken som følge av økt instabilitet.

Håndverksyrker som snekker, rørlegger og elektriker m.m hvor man blir sittende mye i knestående kan gjøre at man blir ekstra utsatt for meniskskader

Diagnose

Helsepersonell stiller diagnose på grunnlag av pasienthistorie og ortopediske tester. Ved mistanke om meniskskade kan vi henvise til MR/ ultralyd for få diagnosen bekreftet.

Skade i meniskene er en av de vanligste skadene som rammer kneet. Meniskskade kan ramme alle aldersgrupper. Med alderen svekkes meniskene i kneet og eldre er derfor mer utsatt. Unge mennesker skades ofte i idrett eller ved en kraftig vridningsskade.

Meniskene (også kalt knebrusk) er kileformede bruskstykker som fungerer som støtdempere. Vi har to menisker i hvert kne og de ligger mellom skinnebenet og lårbenet.

Menisken skades ofte ved en plutselig og voldsom vridning av kneet gjerne mens kneleddet er under belastning. Dette er en vanlig idrettsskade hos fotball- og tennisspillere. Eldre kan rammes av meniskskader som følge av degenerasjon i kneet.

Behandling av skade i menisken

Behandling av meniskskader avhenger av forskjellige faktorer som blant annet aktivitetsnivå, alder og hvor alvorlig skaden er. Ved akutt skade er det nødvendig å ta en pause fra all aktivitet som trigger smertene for å la symptomene dempe seg og unngå forverring av skaden.

Ved meniskskader som har oppstått over tid fokuseres det på opptreing og gjenvinning av normal funksjon og stabilitet.

I begge tilfeller behandler vi meniskskader ved å styrke, tøye og mobilisere muskulaturen i lår og rundt kneet.

Hvis du har mistanke om meniskskade er det viktig å utføre tradisjonell akuttbehandling av kneet som innebærer hvile, kaldt omslag, kompresjon og heving av foten.

Skade i meniskene kan også behandles kirurgisk med bruk av artroskopi. Artroskopi eller kikkhullsoperasjon er en form for diagnostisk undersøkelse eller inngrep i kneet. Inngrepene utføres ved hjelp av små hull i huden rundt kneet. Legen har fullt innsyn inn i kneleddet ved hjelp av lysrør og fiberoptikk som sender bilder til en videoskjerm.

Det er viktig å stille rett diagnose for å kunne sette i gang med riktig behandling og rehabilitering. Kiropraktor har lang erfaring med meniskskader og pasienter har god og langvarig virkning av behandling.