Bursitt i kne

Bursitt i kneet er betennelse i en slimpose som ligger i nærheten avkneleddet. I kneet finnes 11 slike slimposer som fungerer som støtdempere mellom en sene og en knokkel. Bursitt oppstår vanligvis over kneskåla eller under kneleddet. Tilstanden hemmer bevegelse. Sammen med nedsatt livskvalitet fører bursitt også til ubesvær og smerter. Bursitt er forholdsvis lett å behandle. Som de fleste andre skader er det viktig å ta skaden i startfasen. Vi tar ultralydbilde av kneet ditt for å oppdage bursitten.

Undersøkelse med ultralyd – hva kan vi se?

Årsaker til bursitt i kneet

Slimposebetennelse kan oppstå etter skade eller belastning av kneet over lengre tid. Konstant press på knærne over lengre perioder slik som hagearbeid, legging av tepper, skrubbing av gulv, osv. kan også føre til bursitt i kne.

Bursitt i kne kan forårsakes av følgende:

• Knestående stilling over lengre tid og gjentatte ganger
  • Direkte skade eller hyppige fall på kneet
  • Bakterieinfeksjon i slimpose

Enkelte omstendigheter kan øke risikoen for å pådra seg denne lidelsen. Disse inkluderer yrker med mye knestående arbeid. Overvekt og dårlig immunforsvar kan også være risikofaktorer.

Symptomer

Vanligvis er slimposebetennelse et problem som kommer og går over lang tid. Tilstanden kan også komme plutselig som resultat av en betennelse eller traume mot kneet.

Symptomer på bursitt i kne kan variere, men vanligvis vil det vonde kneet gi følgende symptomer:

• Kneet vil føles varmt
  • Hevelse
  • Nedsatt bevegelse i kneet
  • Smerter ved berøring eller bevegelse av kne

De fleste tilfeller av slimposebetennelse i kneet oppstår etter vedvarende og repeterende sitting på knærne. Symptomene kommer gjerne snikende og blir gradvis verre.

Behandling

Bursitt i kne har en tendens til å vende tilbake etter behandling, og dette er ofte i sammenheng med en symptombasert behandling (demping av hevelse og smertelindring).

Du kan beskytte kneet mot slimhinnebetennelse på mange måter ved å unngå direkte press mot knærne. Her kan du bruke myke puter eller knebeskyttere. Gå sakte tilbake til trening igjen etter behandling og vent til du er helt smertefri. Alltid varm opp muskulaturen før trening og strekk ut både før og etter. Dette løser opp muskulaturen og ligamentene og som igjen minsker belastningen på knærne. Hvis du føler hevelse, varme og smerte er det viktig å avslutte all aktivitet, heve benet og avkjøle kneet med tilgjengelige hjelpemidler (is, vann, kjølepose).

En kiropraktor vil finne hva som forårsaker betennelsen i utgangspunktet og behandlingen vil rette seg mot selve årsaken. Noen ganger blir det tatt røntgenbilder av kneet for å utelukke eventuelle brudd hvis du nylig har opplevd ytre skade mot kneet.