elv om smerter i ryggen er svært vanlig blandt voksne er det sjelden prolaps i ryggen er årsaken. Ryggprolaps er en utposning av en mellomvirvelskive i ryggraden. Mellomvirvelskivene består av en tyktflytende sentral masse omgitt av fiberbrusk. Disse skivene fungerer som støtdempere for ryggraden.

Uttrykket skiveutglidning blir ofte brukt om denne tilstanden og kan være misvisende. Det skaper et feilaktig bilde av en flat skive som glir ut mellom ryggvirvlene og presser på nærliggende vev . Det som virkelig skjer er at fiberveggen rundt brister og den geleaktige massen bryter gjennom.

De fleste prolapser skjer med mellomvirvelskivene i korsryggen. Ryggraden i korsryggen bærer det meste av kroppsvekten og står for en stor del av bevegelsene, og dette kan være en forklaring på hvorfor.

Isjas

Isjas er et uttrykk for smerter i foten, og noen ganger fulgt av nummenhet og svakhet. Denne smerten kommer fra korsryggen og oppstår når isjiasnerven blir utsatt for press. Dette kan være en prolaps av en mellomvirvelskive eller en betennelsesreaksjon som følge av en prolaps.

Årsaker til prolaps i ryggen

Med aldring mister mellomvirvelskivene mye vann og gjør dem mindre fleksible. Dette gjør dem også mer utsatt for brist i fiberveggen. økt press og belastning på ryggraden sliter også på bindevevet rundt mellomvirvelskiven.

Andre årsaker eller risikofaktorer kan være:

• Ulykke som skader ryggen (fall eller bilulykke)
  • Røyking
  • Aldring
  • Mangel på trening
  • Dårlig løfteteknikk
  • Overvekt
  • Bøye seg på en klosset måte
  • Hard belastning i jobben (tunge løft, mye kontorarbeid, mye kjøring)

Alle disse faktorene svekker bindevevet rundt og fører noen ganger til prolaps i ryggen.

Behandling

Det er viktig å oppsøke hjelp tidlig for å unngå at mellomvirvelskiven glir mer ut. Dette minsker også risikoen for fremtidige tilfeller av ryggsmerter.

Behandling hos kiropraktor eller fysioterapeut har som mål å dempe betennelse og lindre smerte. Samt å forhindre ytterligere skade. øvelser som styrker ryggraden er svært viktig for å kunne gjennopprette bevegelser og muskelstyrke i ryggraden. øvelsene blir tilpasset pasientens sykdomshistorie og fysiske tilstand og har som mål å fremme mobilisering, redusere muskelkramper og fremskynde helbredelse.

Andre behandlingsmetoder kan omfatte:

• Varmebehandling
  • Regelmessig massasje
  • Smertestillende medikamenter
  • Operasjon (uvanlig)

Det er viktig å oppsøke råd hos profesjonelt helsepersonell, men det er enkelte ting du selv kan gjøre for å redusere risikoen for prolaps i fremtiden:

• Unngå å sitte stille for lange perioder
  • Unngå tunge løft
  • Styrk magemusklene
  • Smidighetstrening
  • Yoga
  • Vær forsiktig med bevegelser slik som å bøye og vri kroppen, dette kan øke presset