Kneet er spesielt sårbart siden det bærer så og si hele kroppsvekten din, og smerter i kne er som følge en veldig vanlig plage. Du er mer disponert for knesmerter hvis du er overvektig. Plutselig smerte i et av knærne er vanligvis et resultat av overforbruk av kneet eller direkte skade.

Forebygging av kneproblemer

Svake muskler og mangel på fleksibilitet kan være viktige faktorer i utvikling av smerter i knærne. Sterke muskler rundt kneskåla, hoften og bekkenet hjelper i stor grad med å stabilisere og balanserer kneleddet.

Vektkontroll er en viktig faktor i forebygging av kneproblemer. Overvektige har større risiko for å utvikle smerter og plager i kneet. Det øker også sjansen for å utvikle artritt i kneet.

Ikke ignorer smertene. Hvis smerter i kneet hindrer deg i å utføre normale aktiviteter kan det være lurt å oppsøke hjelp.

Ta rehabiliteringsperioden på alvor hvis du er under behandling. Det er viktig å bli helt bra igjen fra en kneskade før en starter med eventuell sport eller belastende aktiviteter igjen. Restitusjon fra kneskader kan variere fra uker til flere måneder.

Vær forsiktig med hard trening og ikke overdriv. Gradvis økning av intensiteten i treningsprogrammet kan forebygge problemer i kneet. Det er også viktig med strekking før og etter en treningsøkt.

Behandling av smerter i kne

All behandling hos kiropraktor eller fysioterapeut tilrettelegges hver enkel pasient. Pasienter med smerter i kne har vist seg å ha god effekt av manuell behandling. Behandling av kne hos kiropraktor består i smertelindring og demping av betennelse. Presis manipulasjon og mobilisering av kneet og nærliggende ledd vil øke bevegelsen i kneleddet. Påfølgende rehabiliteringsøvelser vil styrke muskler og stabilitet i kneet.

Les også om

Årsaker til knesmerter

Ukompliserte årsaker for knesmerter blir ofte bedre av seg selv med enkel førstehjelpsbehandling og hvile. Smerter i kneet forårsakes av følgende:

Senebetennelse

Dette skyldes vanligvis overbelastning og er en betennelsestilstand i en sene i kneet.

Bakers cyste

Bakers cyste er en blæredannelse på baksiden av kneet (knehasen). Dette forårsakes av væske fra kneleddet som siger ut i dette området.

Artrose i kne

Kronisk leddlidelse på grunn av slitasje av leddbrusken i kneet. Rammer vanligvis de over 50.

Bursitt i kne

Betennelse i en bursa (slimpose) i kneet. Dette er ofte forårsaket av lanvarig trykk eller overbelastning. Kan i sjeldne tilfeller komme av en infeksjon.

Forskyvning av kneskålen

Kneskåla kan forskyves ved direkte skade mot kneet. Den kan også forskyves med en plutselig bevegelse som vrir kneet mens foten står i bakken.

Korsbåndskade

Alvorlig kneskade som oppstår ved kraftig strekk eller rift i de sterke senebåndene som går på kryss i kneet (korsbåndene).

Meniskskade

Skade på meniskene inni kneet som ofte oppstår etter plutselig og voldsom vridning av kneet. Kan også forårsakes av degenerasjon som følge av aldring.

Patellofemoralt syndrom

Også kalt runners knee og er den mest vanlige belastningsskaden blandt løpere. Viser til smerter i og omrking leddet mellom kneskåla og lårbenet og kommer av at kneskåla er i ubalanse.

Schlatters sykdom

Osgood-Schlatters sykdom er en betennelse i benet, brusken og senen øverst på skinnebenet og rammer ungdommer (vanligvis gutter) i puberteten. Dette er en overbelastningstilstand.

Leddbetennelse

Artritt i kneet er en leddsykdom med betennelsessymptomer i kneet og rammer vanligvis eldre.