Smerter i hoften og lysken kan oppstå av en rekke årsaker som ved idrettsutøvelser og under svangerskap. Smertene er sjelden alvorlige symptomer, men bør alltids tas på alvor.

Hoften ligger ut til siden for setet vårt og over lårbenets øvre del. Hoftebenet er et stort flatt ben som danner den ene siden av bekkenet. Hoftebenet består forøvrig av tre deler kalt illium (tarmbenet), ischii (sittebenet) og pubis (underlivsbenet). Hos voksne mennesker er disse tre bena vokst sammen, men hos barn er dem atskilte.

En av de mest vanlige årsakene for hoftesmerter er overført smerte fra ryggen. Eldre mennesker blir hovedsakelig rammet av artrose som er den vanligste sykdommen som rammer hoften. Tidligere brudd, dislokasjon eller sykdom i et ledd i hoften gjør den ofte mer tilbøyelig for artrose.

Første symptomer på artrose i hoften kan variere, men begynner vanligvis med en følelse av ubehag i lysken, baken eller låret på morgenen. Vanligvis føles en gradvis økende smerte langs hoftesiden inn mot lysken. Denne smerten går gjerne nedover langs låret og inn i kneet. Smerten øker med aktivitet.

Hvordan kan en kiropraktor hjelpe deg med hofteproblemer?

Behandling hos kiropraktor innebærer teknikker som strekker og masserer musklene. Det brukes forsiktige mobiliseringsteknikker og manipulering av leddene som er rammet. Du vil også få veiledning i øvelser som passer dine personlige behov og ditt treningsnivå.

Kiropraktorbehandling kan hjelpe deg i å unngå unødvendige smerter og uførhet i forbindelse med ubehag i hoften. Behandlingen omfatter å redusere betennelse, forbedre bevegelighet i leddet, få musklene til å slappe av, styrke avkreftede muskler, rådgivning innen livsstil, ernæring og trening.

Lysken

Lysken er området hvor øvre del av låret møter overkroppen. Smerter i lysken er veldig vanlig hos idrettsutøvere, spesielt hos fotballspillere, hockeyspillere, osv. Disse blir ofte rammet av lyskestrekk. Forskjellige former for brokk kan også oppstå i dette området.

Lyskebrokk

Lyskebåndet ligger mellom låret og magen. Flere årsaker kan få tarmen til å presse mot bukveggen, og en del av tarmen kan trenge gjennom et av flere svake punkter langs lyskebåndet. Noen av disse årsakene kan være overvekt, graviditet, tunge løft, kronisk hosting, forstoppelse og kraftig bukpress ved avføring eller urinering.