Omtrentlig 10-20% av barn rammes av spedbarnskolikk. Barnet rammes av utrøstelige og gjennomtrengende gråteanfall. Småbarnsforeldres opplevelse av situasjonen er vanligvis hjerteskjærende da de fleste forsøk på lindring er forgjeves. Kolikk hos småbarn er årsak til et betraktelig høyere stressnivå hos de voksne. Behandling hos kiropraktor har vist seg å gi gode resultater og er et medikamentfritt alternativ for barnet.

Barn med spedbarnskolikk gråter konstant og kraftig på omtrent samme tid hver dag minst tre dager i uken. Barnet er for øvrig friskt. Symptomene begynner vanligvis i en alder av to uker og opphører etter 3-4 måneder.

Symptomer på spedbarnskolikk

Spedbarnskolikk har ofte ubestemmelige symptomer, og grundig undersøkelse er viktig for å komme fram til riktig diagnose. Noen av symptomene et spedbarn med kolikk kan ha er følgende:

• Utrøstelig og kraftig gråting
  • Rødhet i ansiktet
  • Opptrekking av knærne mot magen
  • Tarmgass

Behandling av spedbarnskolikk

Spedbarn med kolikk kan med fordel vurderes av kiropraktor, da funksjon av ryggrad og nervesystem spiller en viktig rolle i barnets helsetilstand.

Det er mye du kan gjøre selv i forsøk på å lindre eller forhindre kolikksmerter. Forsiktig magemassasje kan hjelpe. Du kan også med fordel motta råd og veiledning angående riktig teknikk ved amming. Gi også barnet god tid under og etter mating til å rape. Unngå mat som forårsaker irritasjon i barnets fordøyelsessystem. Disse omfatter vin, kullsyreholdige drikker, kaffe, te og annen drikke som inneholder koffein. Sjokolade, appelsiner, bær og kryddersterk mat kan du også holde deg unna i en periode.

Vi behandler regelmessig spedbarnskolikk og de fleste blir bra og mange mye bedre etter kun 1-5 behandlinger. Behandlingen er svært skånsom og trygg for barnet. Konsulter med kiropraktor eller annet profesjonelt helsepersonell for en korrekt diagnose.