Graviditet disponerer for rygg og bekkensmerter på grunn av faktorer som vektøkning, holdningsforandringer og hormonell påvirkning av leddbåndene. Et normalt svangerskap er ingen kontraindikasjon til kiropraktisk behandling.

Problemer i svangerskapet

Kiropraktorbehandling er et trygt og medisinfritt alternativ under svangerskapet. Problemer som kiropraktor kan hjelpe med kan være følgende:

Kiropraktorbehandling av gravide

Kiropraktorbehandling av gravide er både trygt og svært velgjørende. Alle kiropraktorer er spesielt opplært i å behandle gravide. Kiropraktor og fysioterapeut T. Thomassen har i tillegg skrevet hovedoppgaven sin i kiropraktikk om bekkenløsning og ser daglig mange kvinner med bekkenplager og beslektede problemer.

Gravide kvinner vil motta forsiktig behandling hos kiropraktor, uten bruk av medisiner. Målet er å minske svangerskapets stress og belastninger og samtidig øke velværet til både mor og barn.

Kiropraktor vil også kunne gi råd i forhold til trening og veiledning i øvelser som styrker magemuskler og bekkenbunnen, og som stabiliserer bekkenet. Aktivitet under svangerskapet er viktig for å styrke muskler, gjøre ledd sterkere og mer bøyelige, forbedre sirkulasjon og som forberedelse til den anstrengende fødselen.

Vår erfaring er at bekkenplager, lavryggsmerter, lyskesmerter og isjialgi under/etter graviditet ofte skyldes funksjonsbaserte skader i bekken eller korsrygg. Derimot har pasienter med kraftig instabilitet i bekkenringen og uttalte symfysesmerter, mindre nytte av manipulasjon, men kan derimot få lette med andre teknikker eller bevegelsestrening.

Barn og kiropraktor

Kiropraktorbehandling av barn er også et trygt og medisinfritt alternativ. Kiropraktorer er autoriserte helsepersonell som fungerer som primærkontakt på samme nivå som legen din. Behandling av barn med kiropraktikk er effektivt og trygt i alle aldre.

Enkelte barnelidelser som kiropraktor behandler:

• Spedbarnskolikk
  • Mageproblemer
  • Suge- og ammeproblemer
  • ørebetennelse (som kommer igjen)
  • Nakkeplager
  • Nakkeskjevhet
  • Atferdsproblemer
  • Hodepine
  • Barneastma
  • Muskel- og skjelettplager

Les mer om Bekkenløsning og bekkenplager