Senebetennelse i skulder er en av de mest vanlige årsakene for skuldersmerter. Denne tilstanden tyder på en betennelse av senene inne i skulderleddet og kan føre til smerter og stivhet i skulderen.

Årsaker til senebetennelse

Det er to hovedårsaker til betennelse av sener i skulderleddet. Disse er friksjon og overdreven spenning av muskler over lang tid. Repeterende aktiviteter gir mye friksjon av senene i skulderleddet og fører til irritasjon og betennelse. Konstant spenning eller bruk av muskler i skulderen fører til små skader i senefestene og dette igjen fører til betennelse og smerter.

Senebetennelse i skulderleddet fører ofte til økt press på strukturene i skulderen, som igjen fører til mer irritasjon og betennelse.

Omstendigheter som kan forårsake senebetennelse i skulder:

• Alder (40+)
  • Vibrasjon
  • Hyppig bruk av armen
  • Deltagelse i bestemte idretter (baseball, basketball, bowling, golf, svømming, tennis)
  • Arbeid med mye bruk av armene over hodet
  • Direkte skade mot skulderen eller fall
  • Sykdommer som svekker musklene (leddgikt, urinsyregikt eller psoriasis)
  • Infeksjon (sjelden)

Symptomer

I begynnelsen er symptomene ofte svake og pasienter oppsøker vanligvis ikke hjelp på dette stadiet. Symptomene kan være beskjedne smerter ved både aktivitet og hvile. Smerten stårler gjerne fra foran skulderen til innsiden av armen. Plutselig smerte kan oppstå under bevegelser hvor en løfter eller strekker seg etter noe.

Når betennelsen blir større øker symptomene og du kan føle smerte om natten. Det kan være vanskelig å utføre bevegelser hvor armen er over og bak hodet (f.eks. gli opp en glidelås bak). Tap av styrke og bevegelighet i skulderen er også vanlig.

Behandling av senebetennelse

Behandling går først og fremst ut på å redusere betennelse og smertelindring. Terapi med øvelser som mobiliserer og stabiliserer skulderleddet er gunstige. Fysioterapeut vil også utføre strekkeøvelser som forbedrer bevegeligheten betraktelig. Pasienter med senebetennelse har vanligvis svært god effekt av manuell behandling hos kiropraktor eller fysioterapeut, og kirurgi er sjeldent nødvendig. Når smertene er mindre kan du begynne øvelser som styrker musklene i skulderleddet.

Diagnostisering av senebetennelse gjøres ved grundig gjennomgang av symptomene dine og helse. Dette er ofte nok, men noen ganger er det nødvendig med røntgenbilder.

Hvis du er rammet av senebetennelse i armen er det viktig å unngå aktiviteter som irriterer eller legger press på senene i skulderleddet. Dette kan være løfting (vektløfting) over hodet, aktiviteter som involverer kasting og soving med armen over eller bak hodet.