Det er mange behandlere og helsepersonell som tar feil når det kommer til smerter i korsryggen og lumbago.I innlegget under presenteres noen myter om ryggsmerter vi skal prøve å oppklare. Se også video på youtube der vi tar opp samme emne. Følg lenken under.

Myte 1: Ryggsmerter er leddene som er ute av stilling

Dette er en lett forklaring å komme med, spesielt når du går til kiropraktor som utelukkende «setter leddene på plass». I korsryggen finnes det 5 ledd. Selv erfarne kiropraktorer klarer ikke ved blindtester å bli enige om hvilket ledd som er «ute av stilling».

Myte 2: dårlig holdning og skjevhet er årsaken.

«Alle» er enige om at holding spiller en signifikant rolle. Mange som går til fysioterapeuter skal «trenes» opp til å få rett holding. Forskning understøtter ikke dette.  Heller ikke det å styrke kjernemuskulatur er bevist å være bedre enn annen trening. Dessverre fungerer det å styrke kjernemuskulaturen bare unntaksvis.

Min erfaring som kiropraktor og fysioterapeut: Tar du core (kjerne) øvelser når du har fått akutte smerter i ryggen, så blir problemet midlertidig forverret. Jeg heller til å tro at når smertene er på sitt verste er du ofte svært stiv og ubevegelig i deler av ryggen. Dette er grunnet spasmer i muskulaturen.

Det er hjernen din som prøver beskytte ryggsøylen fra å ta ytterligere «skade». En del av muskulaturen som er i spasme er kjernemuskulaturen. Det er ikke særlig hensiktsmessig å trene styrketrening på en muskel som allerede er i krampe.

Myte 3: MR viser skaden i ryggen

Korsryggsmerter

Korsryggsmerter kan ikke sees på MR

Over 50% av personer som aldri har hatt vondt i ryggen noen gang, har prolaps på bilder, eller «slitasjeskader». Mange som har hatt store smerter over mange år, har ingen funn på MR.  De kan ha en helt perfekt rygg. Prolapser er sannsynligvis naturlige skiveutglidninger som ikke trykker på nerver eller forårsaker smerte eller skade. Enkel forklaring på «slitasje» i ryggen: Se på det som å bli eldre, man får noen arr, man får noen grå hår. Du er ikke syk for det.

Myte 4: Ortopedisk kirurgi er løsningen

Ortopedisk kirurgi for å stive av segmenter, eller skifte ut skiver som er slitte, er ingen suksessfull strategi. Kirurger i feks USA tjener stort på kompleks ryggkirurgi. Derfor lener de seg mot en “mekanisk modell” av ryggen som trenger å bli reparert. Hele profesjonen er her avhengig av at problemet ikke får en løsning (se referanse 1). Ingen av ryggoperasjonene som eksisterer har gode resultater som fungerer for de fleste

Det er masse forskning gjort på området med ryggkirurgi. Resultatene er nedslåend både for kirurger og pasienter. Det fungerer stort sett dårlig. I mange tilfeller ender du med dårligere resultat enn utgangspunkt.

Det er kun 2 tilfeller som skal opereres.

a) Hvis  du utvikler alvorlige lammelser i ben eller armer

b) Om du får problemer med å gå på toalettet.

Ta kontakt umiddelbart med helsepersonell om du har slike symptomer. Helst noen som jobber med ryggen til daglig.

Nok om myter, her kommer heller noen fakta om ryggsmerter

Ryggsmerter er ikke alltid en skade

Mye av idrettsmedisinen er basert på behandling av muskel og skjelettskader. Tanken er skade og reparasjon. Mye av tankegangen er prøvd overført til ryggproblemer. Det er derimot ofte ingen årsakssammenheng mellom en ryggskade og smerter. Dette gjelder for de fleste diagnoser: prolaps, lumbago og uspesifikke korsryggsmerter.

God informasjon til pasienter virker positivt på ryggsmertene

Det er utrolig viktig at terapeuter lærer opp pasientene sine og gir god informasjon. Alle vitenskapelige bevis peker mot dette, og de fleste retningslinjer sier så.  Dessverre er det slik at mange terapeuter dropper dette vesentlige punktet (referanse 2)

Ryggsmerter sitter ikke mellom ørene

Lumbago, prolaps og låsninger er påvirket av stress og hjernen din, men det sitter ikke bare mellom ørene dine. At hjernen kan blokkere ut smertesignaler stemmer sikkert i mange tilfeller, men det fungerer veldig dårlig mot ryggsmerter. Dr. Sarno skrev i 84 en berømt bok (ref 3) som overbeviste utallige pasienter OG terapeuter at ryggsmerter bare er «a mind game». Det er å ta det altfor langt, og fungerer svært dårlig i praksis.

Ja, stress er en viktig faktor når gjelder alle typer ryggsmerter men:

Yoga og meditasjon og mindfullness mener jeg er sterkt overvurdert av flere terapeuter.  For mange pasienter er det et upassende valg (du skal ikke trene noe du hater). Hele poenget med ryggen og trening er å gjøre noe du liker. Det er bare den treningsformen nyter du vil fortsette med i mange år.

Her har du et program for å tøye ryggen, dette kan du prøve når du har smerter:

tøye korsrygg 1 (7) (1) (2)

Referanser:

1. Moseley GL. Whole of community pain education for back pain. Why does first-line care get almost no attention and what exactly are we waiting for? Br J Sports Med. 2018 Jul. PubMed #29982226. ❐
  2. Moseley 2018, op. cit. Dr. Moseley igjen. Han forteller  at: “education is universally recommended as first-line treatment for acute and persistent back pain but it attracts little attention
  3. Dr. John Sarno’s 1984 book Mind Over Back Pain: A radically new approach to the diagnosis and treatment of back pain
  4. Farias M, Wikholm C. Has the science of mindfulness lost its mind? BJPsych Bull. 2016 Dec;40(6):329–332. PubMed #28377813. ❐ PainSci #53075. ❐