Brystryggen er området mellom skulderbladene og hvor brystkassen møter brystområdet. Smerter i ryggen er noe de fleste vil oppleve i løpet av livet. Det er likevel ikke like vanlig med smerter i brystryggen som i nakken eller korsryggen.

Brystryggsmerter

Brystryggen ligger mellom nakken og korsryggen

Hvordan behandle brystryggsmerter?

a) Hos kiropraktor

En kiropraktor = helsepersonell som er utdannet til å:

• Gi deg en diagnose
  • Manipulere ryggsøylen
  • Henvise / og ta røntgen eller MR av ryggen
  • Rekvirere andre undersøkelser

En kiropraktor er utdannet til å behandle alle former for ryggsmerte forårsaket av enten ben eller muskler, spesielt smerter relatert til ryggraden. De vil  kunne finne årsaken til brystryggsmertene dine og mange pasienter har god effekt av behandling hos kiropraktor.

b) Hos fysioterapeut

En fysioterapeut = helsepersonell som er utdannet til å behandle ulike typer muskel og skjelettplager

En fysioterapeut kan mye om ulike muskelplager, men jobber ofte mer med muskulatur og bruk av øvelser. Det er ikke alle fysioterapeuter som er spesialister på rygg. En fysioterapeut kan ikke henvise til røntgen eller andre undersøkelser. Fysioterapi mot brystryggsmerter kan være:

Selvbehandling av brystryggsmerter:

Brystryggen er den delen av ryggsøylen det er lettest å behandle selv. NB!

1. anbefaler at du først har fått ryggen grundig undersøkt av helsepersonell.
  2. den første akutte smerten bør være behandlet. Ikke prøv dette når du har store smerter.
Foamroller mot brystryggsmerter

«Foamroller»

Små smerter mellom skulderblad kan behandles ved å rulle ryggen over en foamroller. Muskelknuter kan du behandle med en lacrosseball eller lignende. Det er ikke vanskeligere enn at du finner det ømme punktet, legger kroppen over og ruller litt på ballen. Mobiliseringsøvelser er også nokså lett å utføre. For å lage en enkel forklaring på mobiliseringsøvelser: beveg ryggsøylen i alle retninger.

Brystryggsmerter bør undersøkes av kiropraktor

For å få riktig diagnose er det smart å oppsøke kiropraktor. Dersom brystryggen din er låst anbefales det på det å prøve leddmanipulasjon. Brystryggsmerter går som regel raskt over med denne behandlingsformen. I noen tilfeller går det over på en behandling. Etter 1-10 behandlinger bør de aller fleste føle seg mye bedre. Hvis ikke bør andre behandlingsformer utprøves.

Fysioterapi eller øvelser bør komme etter akuttfasen

Når det akutte vonde er borte, bør du komme prøve holde ryggen myk og smidig.

Det første vi anbefaler er mobilitetsøvelser. Dette kan være forskjellige stillinger (ala yoga) eller andre tøyninger, men helst tøyninger som er dynamiske. Det er det motsatte av hva de fleste tenker på som å tøye. Du skal altså bevege deg mens du tøyer området. Mobilitesøvelser er noe av det samme som skjer når du får behandling hos kiropraktor- leddmanipulasjon. Det er en måte å øke bevegeligheten din raskt på. Tøyninger og mobilitetstrening skal ikke være smertefullt, så gjør en øvelse vondt bør du stoppe gjøre den.

Svært ofte er det nødvendig med atferdsendringer og aktiv deltagelse fra pasientene.  Fysioterapeuten kan gi veiledning angående riktig aktivitetsnivå eller spesielle aktiviteter i pasientens dagligliv som bør unngåes. Vi har per i dag ikke sett noen forskning eller bevis for at en bedre holding vil føre til noe. Vi rådgiver deg til å være i den stillingen som gir deg minst smerter. Ryggen sier ifra

Brystryggsmerter og hjerteinfarkt

I en del tilfeller kan en låsning i brystryggen gi deg store smerter. De kan noen ganger føles som om de sitter i brystet. Dette kan være skremmende da det ikke er mulig å vite om det kan være hjerteinfarkt eller ikke. I disse tilfellene må du ringe legevakt eller fastlege.

I de tilfellene der sykehuset eller legevakt ikke finner noe galt med deg vil du ofte enten ikke få noen diagnose, eller bli fortalt at det kommer fra ryggen. I begge disse tilfellene kan du oppsøke hjelp hos kiropraktor.

Det viser en Ph.D.-afhandling fra 2004, som seniorforsker Henrik Wulff Christensen forsvarte ved Syddansk Universitet

Henrik Wulff Christensen undersøkte 275 pasienter, som alle var henvist til hjertemedisinsk avdeling grunnet mistanke om hjerteproblem.  Han fant 50 pasienter, hvor den primære årsak til brystsmertene kom fra ryggraden.

Forskeren fant nedsatt bevegelighet mellom ryggvirvlene. Disse pasientene fikk tilbud om  kiropraktorbehandling. Efter 8 behandlinger hadde 75 prosent fått redusert deres smerter og forbedret den generelle helsetilstanden.

Henrik Wullf Christensen er  både lege og kiropraktor. Vi håper som han at Doktorgradavhandlingen kan bane veien for nye undersøkelsesrutiner som tidligere i et sykdomsforløp kan sette riktig diangose.  Dersom «hjerte» problemene bare er et ryggproblem bør de gå til kiropraktor.

Brystsmerter som stammer fra ryggen kan behandles

Det har lenge vært kjent, at brystsmerter i noen tilfeller stammer fra ryggen. I forskningen beskrevet over, var pasientene til undersøkelse på Odense Universitets Hospital for smerter i hjertet – såkalt angina pectoris.

Alle pasienterne, som ble utskrevet fra hjerteavdelingen uten diagnose, blev undersøkt av kiropraktor. Etterpå fikk halvparten av pasientene med brystsmerter utløst fra ryggen behandling hos en kiropraktor. Den andre halvdelen var kontrollgruppe, og fikk kun kort informasjon om problemet. Pasientene som fikk kiropraktorbehandling klarte seg markant bedre enn kontrollgruppen.

Smerter i brystkassen skal som nevnt øverst i artikkelen alltid undersøkes grundig. Man må utelukke hjertediagnoser først. Etter at hjertet er utelukket fra diagnosen kan en kiropraktor foreta en nærmere undersøkelse for at finne ut av hvor smertene stammer fra. Dette inkluderer typisk en grundig undersøkelse av den øverste del av ryggen og nakken. Det er her brystsmertene som ikke stammer fra hjertet, ofte kommer fra. Når diagnosen er stilt, og det har vist seg, at smertene stammer fra ryggen, kan der nesten alltid gjøres noe med problemet.

«Det ville være godt, hvis hjertelæger bliver mere opmærksomme på at henvise hjerteraske patienter til undersøgelse for eventuelle problemer i bevægeapparatet»

«Det ville ikke alene være samfundsøkonomisk gavnligt, fordi patienterne hurtigere bliver raske og fuldt funktionsdygtige på arbejdsmarkedet, det vil også give patienterne deres gode liv tilbage» Henrik Wulff Christensen

Øvelser for smerter mellom skulderblad eller brystryggen kan du laste ned gratis her:

brystryggsmerter

Kilde: Norsk Kiropraktor Forening www.kiropraktikk.no