Hoftesmerter

Hoftesmerter er et vanlig problem. Siden smertene kan ha mange forskjellige årsaker er det viktig å sette en korrekt diagnose.

Smerter på innsiden av hoften eller i lysken viser ofte til problemer med selve hofteleddet. Problemer med muskler og sener gir vanligvis smerter på utsiden av hoften, øverst på låret eller sete.

Hoftesmerter kan noen ganger være overført smerte på grunn av sykdommer eller tilstander i andre deler av kroppen slik som korsryggen eller knærne.

Årsaker til hoftesmerter

• Leddgikt
  • Skader (brudd, dislokasjon)
  • Senebetennelse
  • Forstuing
  • Forstrekking
  • Trykk på nerver
  • Kreft (benkreft, blodkreft)
  • Andre tilstander (Perthes sykdom, benskjørhet, osteomyelitt, rakitt)

Hoftesmerter kan komme av mange ulike årsaker. Veldig mange har prøvd klassisk fysioterapi med strekk og øvelser, uten at dette har tatt bort smertene. Vår erfaring er at svært få prøver kiropraktisk behandling mot hoftesmerter. På vår klinikk har vi to kiropraktorer som driver med “ekstremitets-kiropraktikk”. Dette betyr ikke en “ekstrem” versjon av behandlingen. En ekstremitet er er en felles betegnelse for armer (de øvre eller fremre ekstremiteter) og ben (de nedre eller bakre ekstremiteter), hos dyr. For oss betyr det alle ledd som ikke er ryggen, det vil si;

• Ankler
  • Fotknokler
  • Hælen
  • Skulderen
  • Albuen
  • Håndleddet
  • Fingrene og håndrotsknokler
  • Knær
  • Krageben

På vår klinikk har vi hatt mange pasienter som har hatt hoftesmerter i årevis, og som forteller at de har prøvd øvelser og massasje, men at det ikke hjelper og at de nå må “leve med smertene” og at det er greit å ha det vondt. Selv om disse pasientene har vært her for klassisk rygg og nakkeproblematikk, har vi prøvd ekstremitetsbehandling med godt resultat på disse. Vi har også gjort erfaringen at kombinasjonen kiropraktorbehandling med tørrnålsbehandling og eller trykkbølgebehandling er meget effektivt.

Selve  nålbehandlingen er en spesiell form for nålbehandling nemlig: IMS-  eller intramuskulær stimulering, “triggerpunkt-behandling” med akupunkturnåler eller “dry needling”. Dette er vestlig medisinsk nålebehandling og er brukt på triggerpunkt og smerter i muskulatur. Det er ikke kinesisk akupunktur, men teknikkene er basert på vestlige anatomiske og nevrofysiologiske prinsipp. Ved bruk av IMS vil man nå de dypeste triggerpunktene som man ellers ha vanskelig for å nå med massasje og andre manuelle teknikker. Man bruker sterile engangsnåler som føres inn i muskelen hvor man finne triggerpunktene og spenningene i muskulaturen.

Trykkbølgebehandlingen gjør noe av det samme men på en annen måte. Det kan være mer behagelig for noen med trykkbølger. Dette er den naturlige og mest effektive måten å bli kvitt dine hofteplager på, og har du MR bilder eller lignende som viser at du feks har slitasje i hoften, så er det ikke dermed sagt at du ikke kan få hjelp med smertene og må spise smertestillende resten av livet.

Vi har også samarbeid med en lege som setter injeksjoner dersom alt annet ikke fungerer. Dette er noe som vil prøves til sist, da det er mye bedre å bli bra helt natulig.

Kom til oss for en undersøkelse av hofte og bekken. Vi inkluderer bekkenet, da det er en stor andel av våre “hoftepasienter” som har refererte smerter fra bekkenet. Dette vil si at smertene kjennes ut som om de er i hoften, men de kommer fra annet sted. Det kan være årsaken til at vanlig behandling ikke har fungert.

Behandling av hoftesmerter

Kiropraktor utfører en grundig undersøkelse av pasient før ev. behandling startes. Undersøkelsen består av samtale med pasient og fysisk eksaminasjon. Etter undersøkelse blir det henvist til MRI eller røntgenundersøkelse om nødvendig.

Kiropraktor tar i bruk en rekke metoder for å behandle og reduserer hoftesmerter. Noen av disse kan være:

• Korrigering og mobilisering av ledd
  • Tøyningsøvelser
  • Muskel- og nerveteknikker
  • Trening som stabiliserer

All kiropraktorbehandling innebærer råd og veiledning i henhold til kosthold, øveler, etc.

Årsaker beskrevet her er vanligvis forbundet med disse symptomene. Konsulter med kiropraktor eller annet profesjonelt helsepersonell for en korrekt diagnose.