Bekkenløsning

Bekkenløsning kommer av at kroppen under graviditeten produserer kroppen et hormon som kalles relaxin. Relaxin myker opp leddbåndene i bekkenet. Leddene beveger seg ut av sin vanlige posisjon og dette kan medføre smerte.

På klinikken har vi to terapeuter som kan hjelpe deg med smertene. Kiropraktor og fysioterapeut Thomassen har over 10 års erfaring med å behandle ulike bekkenløsningsplager og har skrevet sin hovedoppgave på mastergradstudiet om emnet. Osteopat Vildmyren har spesialisert seg på behandling av gravide og behandling av spedbarn. Se hva hun skriver om bekkenløsning her: https://dinhelsebjolsen.no/bekkenplager-gravid/

Du trenger ingen henvisning og kan bestille din time her:

Online booking

bekkenløsning

Bekkenløsning gir ofte smerter i korsrygg

Smertene er ikke en «normal» del av graviditeten. En velbalansert kropp skal kunne mestre den ekstra belastningen et svangerskap legger på kroppen. Hvis muskel- og skjelettstrukturen er svak eller ubalansert før svangerskapet kan det gjøre kroppen mer utsatt for belastninger. Dette kan føre til bekkenløsning.

Symptomer på bekkenløsning

Smerter som skyldes bekkenløsning føles ofte bare på en side og kan være konsentrert i setet. Det kan føles at smerten går fra side til side ledsaget generelle korsryggsmerter eller foran på bekkenet. Intensiteten på smerten øker gjerne ved spesielle bevegelser. Du kan føle strålende smerter nedover innersiden av lårene. En eller begge bena kan føles svake.

Andre symptomer på bekkenløsning kan være en klikkende lyd fra bekkenet på grunn av ubalanse i leddene, forstyrrelse i blærefunksjonen, følelse av at hoften er ute av stilling, vanskelighet for å gå etter søvn og en vaggende gange.

Smertene føles ofte verre om natten, spesielt hvis du har vært veldig aktiv på dagen. Aktiviteter som kan forårsake smerter kan være å løfte en fot av gangen, skille bena fra hverandre (f.eks. stige ut av en bil), bøye seg fremover og snu seg i sengen.

Smerter i forbindelse med bekkenløsning kan oppstå så tidlig som i det første trimesteret og så sent som et par dager før fødselen.

Årsaker til bekkenløsning

Hormonet relaxin myker bindevev rundt leddene i bekkenet og gjør dem mer bøyelige. Dette er normal forberedelse til fødselen, men gjør samtidig leddene mer ustabile og mer disponert for skade.

Andre risikofaktorer kan være:

• Tidligere skade i bekkenet
  • Dårlig kroppsholdning
  • Svake magemuskler
  • Tidligere smerter i rygg, bekken eller/og hofte
  • Mange svangerskap
  • Hardt arbeid som omfatter vridning og bøying

Behandling av bekkenløsning

• Et bekkenbelte kan gi umiddelbar lindring og avlastning
  • Beveg deg med forsiktighet, spesielt i trapper eller når du stiger ut av biler
  • Gjør øvelser som forbedrer stabiliteten av bekkenet og ryggen

Under graviditeten er det viktig å opprettholde god balanse mellom bekkenet, magen og brystkassen. God holdning gjennom hele svangerskapet er nødvendig. Kiropraktorer eller osteopater som har god erfaring med gravide og kan veilede i både teknikker og øvelser som hjelper til å forbedre eller vedlikeholde god holdning.