Prolaps, eller skiveutglidning er synonymer på samme tilstand.  Det betyr at skiven mellom virvlene i ryggsøylen har sprukket og at skivekjernen buler ut. I alvorlige tilfeller kan kjernen som tyter ut trykke på nerverøtter og forårsake store smerter og i noen tilfeller lammelser. Prolaps kan man få hvor som helst i ryggen, er den i nakken eller i korsryggen kan man få alvorlige strålesmerter ut i henholdsvis armer og ben. Lammelser kan også forekomme.

Prolaps i korsryggen

Mest vanlig med prolaps, er ikke smerter i selve området hvor prolapset sitter. Har du et prolaps i korsryggen er det mest dominerende symptomet smerter ned i benet. Det er forskjeller på hvor du kjenner selve strålesmerten avhengig av hvilken nerve som er i klem. Har du et prolaps på nederste korsryggvirvel kjenner du det oftes ned på utside/bakside lår, med store smerter ned i foten på lilletå siden. Prolapser lenger opp i korsryggen kan gi strålesmerter ut i storetåen, eller på fremsiden av lårene. Smertene forverres ofte når du sitter.

Prolapser i nakken

Nakkeprolapser gir oftest smerter over et av skulderbladene, ut i skulderen, eller ut i fingrene. Disse smertene forverres ved at du bøyer på nakken mot en side. Les mer om prolaps i nakken her

Prolaps i brystryggen

Her får du smerter som stråler frem langs et av ribbena

Når prolaps skal opereres

Det er svært sjeldent lurt å operere prolaps, uansett om de sitter i nakken eller ryggen. Det finnes noen få unntak der du skal opereres for prolaps:

• Dersom du ikke klarer løfte på bena, gå på hæler / tær
  • Dersom du utvikler svakhet i armene, feks klarer ikke løfte dem over skulderhøyde, blir markert svakere i biceps eller triceps, eller svakere i håndledd eller fingre
  • Får du følelsesløshet i skrittområdetkontakt med legevakt eller kiropraktor umiddelbart. Dette inn til kirurgisk vurdering så raskt som mulig.
  • Hvis tisser på deg eller ikke klarer starte tisse
  • Dersom du får problemer med å starte / stoppe avføring

Har du noen av symptomene over – ta kontakt med sykehus, legevakt eller kiropraktor umiddelbart.

MR bilde ved prolaps

Dersom du tror du har prolaps er det ikke nødvendig å ta en MR eller røntgenbilder først. Det viktigste er den fysiske undersøkelsen og nevrologisk utredning. Klemmer prolapset på en nerve, vil vi kunne måle hvor det sitter. Dette gjøres ved å undersøke:

• følelsessansen i kroppen
  • styrketester
  • reflekser
  • kompresjonstester av nerven
  • strekketester av nerven

Ved alvorlige tilfeller av lammelser i armer eller ben, eller ved problemer med blære/endetarmsfunksjon er akutt operasjon nødvendig. Ta kontakt med vår kiropraktor hvis du er usikker på dette og ikke prøv å diagnostisere deg selv. Kiropraktoren kan henvise til akutt kirurgi hvis nødvendig.

Prolaps – En vanlig tilstand

Prolaps er ganske vanlig blant befolkningen og nesten femti prosent har ett eller flere prolapser uten at det gir symptomer. Ved hjelp av en klinisk og nevrologisk undersøkelse som utføres av en kiropraktor er det som regel enkelt å finne ut av om dine symptomer skyldes prolaps eller andre årsaker.

I tvilstilfeller kan en kiropraktor også henvise deg til MR som er en avansert form for røntgen. MR-undersøkelsen gjør det mulig å se prolapsen som ikke synes på vanlig røntgen.

Behandling av prolaps hos kiropraktor

Kiropraktor og fysioterapeut T. Thomassen vil først ved hjelp av en grundig nevrologisk undersøkelse sjekke om du har en symptomgivende prolaps eller ikke. Har du en symptomgivende prolaps brukes ofte en spesialbygd traksjonsbenk. Det vil også utføres leddkorreksjoner som direkte/indirekte er med på å bremse tilhelingsprosessen i den affiserte skiven.

Øvelser som hjelper på bensmerter eller ryggsmerter vil også bli gitt der dette er mulig. Øvelser som hjelper få prolapset på plass vil noen ganger også være effektivt.

På vår videokanal kan du se ulike behandlinger vi gir på klinikken og forklaringsvideoer: Din Helse videokanal

Les mer om prolaps

Dersom du bor i Oslo eller er i nærheten så kan du bestille time hos oss. Ring 22 95 11 14 eller bestill via online booking

Treningsprogram etter prolaps