Prolaps i nakken er uvanlig

Prolaps i nakken er ikke like vanlig som prolaps i korsryggen, og er også mer utbredt i aldersgruppen 30-50 år.

Mellom hver ryggvirvel ligger det en mellomvirvelskive. I nakken er det 7 ryggvirvel og disse kalles C1-C7. Mellom C1 og C2 er det ingen skive. Mellomvirvelskivene består av et sterkt fiberlag på utsiden som beskytter en geleaktig kjerne. Overbelastning og gjentatte bevegelser kan føre til svekkelse av det ytre laget. Hvis ødeleggelsen er stor nok kan kjernen skli ut.

Hva forårsaker prolaps?

Før du leser videre: En «prolaps i nakken», en «skiveutglidning» og en «nakkeprolaps» er synonymer og beskriver samme tilstand.

Økt press på en mellomvirvelskive kan forårsake en skiveutglidning. Dette kan være alt fra aktiviteter som å bøye seg, løfte noe eller vri seg, og til og med hosting eller nysing. Det er uvanlig at unge under 30 år opplever prolaps da en skiveutglidning ofte skjer i en allerede nedslitt mellomvirvelskive.

Du kan forhindre prolaps med å ta vare på ryggen og spesielt være ekstra forsiktig med tunge løft. Aldri løft med bøyd rygg, ryggen skal være strak! Mosjon og styrkeøvelser vil også styrke muskler som er med på å støtte ryggen og vil være nyttig.

Med mye stillesittende arbeid foran datamaskin er det en rekke ting du kan gjør:

• Ta regelmessige pauser
  • Sitte i en god stol med god støtte for korsryggen
  • Hold føttene på gulvet
  • Hvil underarmene på arbeidsbordet når du bruker tastaturet
  • Unngå at ryggen og nakken stivner

Symptomer

Sterke smerter i nakken og skulderen, strålesmerter i armene og prikking i fingrene er alle symptomer på prolaps i nakken. Smertene kan være svært pinefulle og muskelkrampe er vanlig. Noen ganger føles smerten kun i armen, eller kun i nakken. I tillegg til smerte kan en føle svakhet i overarmen.

Behandling av nakkeprolaps

Skiveutglidning i nakken kan behandles trygt hos kiropraktor eller manuell terapeut. Det er sjeldent kirurgi er redningen når det kommer til nakkeprolapser.

Behandling innebærer milde teknikker som legger presise trykk på ryggraden. Dette letter trykket på mellomvirvelskiven og gjør at ryggraden kan justere seg selv. Første del av behandling består ofte av hvile og smertelindring.

Kiropraktorbehandling og fysioterapi kan være svært effektivt for en prolaps i nakken. Manuell terapi vil forsiktig hjelpe til med å gjenopprette normal bevegelse i nakken. Dette vil også kunne lette på eventuelle press på nerver, redusere betennelse og minske muskelkramper. Behandlingsplan blir nøye satt opp i forhold til dine individuelle behov.