Schlatters sykdom (Osgood-Schlatters sykdom) er vanlig hos barn og unge som driver med idrett. Tilstanden oppstår som følge av den raske høydeveksten i begynnelsen av puberteten kombinert med mye aktivitet. Dette skjer oftere  med idrettsaktive barn og ungdom. Gutter er oftere rammet enn jenter av Schlatters sykdom. Dette  tallet er i forandring i og med at flere jenter deltar i idrett.

Schlatters sykdom er en betennelse i benet, brusken og senen øverst på skinnebenet. Tilstanden er egentlig et resultat av overbelastning av kneet.

Symptomer på Schlatters sykdom

Smertene kan være alt fra milde til svært pinefulle. De kan føles kun under aktivitet eller være konstante. Det er ikke vanlig med smerter når kneet er i ro. Stivhet kan også føles i låret, mens smerter i låret er uvanling.

Vanlige symptomer er

• Smerter under aktivitet
  • Hevelse eller ømhet under kneet (gjerne i form av en kul)
  • Halting etter trening
  • Stivhet i musklene rundt kneet

Behandling av Schlatters sykdom

Behandling av Schlatters sykdom krever først og fremst hvile av kneet for å kunne helbredes. Med forsiktighet og riktig trening er dette noe du etterhvert vil vokse ut av. For å redusere symptomer kan du kutte ned på antall treningsøkter og bruke knestøtte.

Tilstanden forsvinner som oftest når ungdommen fyller 18 eller når bena er fullt utviklet. For å lindre smerter ved Schlatters sykdom er det viktig å hvile eller ta en pause i idretten eller annen aktivitet. Nedkjøling av kneleddet etter trening kan hjelpe sammen med god utstrekking av muskler.

Det kan være vanskelig å få aktive barn eller ungdommer til å holde seg i ro, men det er den eneste måten å behandle denne type skade på.

Vi har god erfaring med denne type kneproblem og vil kunne gi råd og veiledning i henhold til trening og effektiv behandling. Vi anbefaler at du tar kontakt med vår kneekspert på klinikken: Kiropraktor Martin Grimsrud.

Les mer om kneet og ulike kneplager her: Kneet og smerter

Sclatters sykdom er en betennelse