De fleste smerter i lysken oppstår etter forstrekking av en eller flere av musklene som trekker benet innover mot kroppen. Dette rammer spesielt idrettsutøver som spiller lagspill på en bane (fotball, ishockey, osv.). Smertene kan være akutte eller komme gradvis i løpet av uker eller måneder.

Lysken er den skrå furen på grensen mellom buk og lår og området rundt. Musklene i lysken kalles adduktorer og når disse strekkes utover sin evne kan skade oppstå. Dette skjer ofte hvis en plutselig forandrer retning mens en springer.

Mindre vanlige årsaker til lyskesmerter er et benbrudd, brokk eller nyresteiner. Smerter i testiklene kan noen ganger spres til lysken.

Lyskebrokk

Lyskebrokk oppstår når noe fra bukhulen trenger gjennom lyskekanalen. Den er tydelig som en bule i lysken. Denne type brokk er mer vanlig hos menn enn kvinner. Enhver aktivitet eller medisinsk tilstand som øker presset på bukveggen kan føre til brokk. Noen av disse kan være:

• Overvekt
  • Tunge løft
  • Kronisk forstoppelse (økt bukpress for tarmtømming)
  • Kronisk hoste
  • Cystisk fibrose
  • Forstørret prostata (økt bukpress for å urinering)
  • Tilbakeholdt testikkel

Smerter i lysken hos kvinner

Hos kvinner kan smerter i lysken forårsakes av bestemte medisinske tilstander slik som lyskebrokk, nyresteiner eller cyste i en eggstokk. Idrettsskader og billulykker er hovedårsaker for lyskesmerter hos kvinner.

Lyskestrekk

Lyskestrekk oppstår veldig ofte på fotballbanen eller annen banesport. Det anbefales å sette igang umiddelbar førstehjelpsbehandling med bruk av KTH-prinsippet. Dette innebærer nedkjøling av lysken, påføring av trykkbandasje og heving av benet høyere enn resten av kroppen.

Du kan oppleve forskjellige alvorlighetsgrader av lyskestrekk. Det kan derfor være lurt å følge med de neste 24 timene hvordan lyskestrekken utvikler seg. Opplever du sterke smerter og hevelser er det viktig å oppsøke umiddelbar hjelp hos profesjonelt helsepersonell.

Behandling av lyskesmerter

Kiropraktor behandler lyskesmerter først med å finne årsak til problemet. Deretter iverksettes videre behandlingsopplegg og eventuelt henvisning til lege hvis nødvendig. Behandlingsopplegg består i forskjellige strekke- og styrkeøvelser.

Årsaker beskrevet her er vanligvis forbundet med disse symptomene. Konsulter med kiropraktor eller annet profesjonelt helsepersonell for en korrekt diagnose.