Behandling av knesmerter

Patello-femorale smerter

På klinikken behandler vi mest knesmerter som kalles patello-femorale. Dette er ofte smerter i kneet, der man ikke kan angi en klar skade utenom overbelastning over tid. Har du en menisk skade, eller avrevet korsbånd, skal operere eller har operert kneet -så er ikke det noe som behandles hos oss. Se på siden der det står «Har du henvisning» for å finne rett behandler.

Behandling av knesmerter

Vår behandling av knesmerter samt andre kneplager som stive knær med en spesiell ledd teknikk som nokså raskt får kneet i bedring. Vår kiropraktor Martin Grimsrud er den med mest erfaring på området. Han kan også behandle et låst kne. Vi undersøker kneet for feilfunksjoner som: smerter i bevegelse, smerter ved belastning eller nedsatt bevegelighet. De aller fleste med knesmerter, faller under paraplyen patello-femorale smerter. Patello femorale smerter betyr smerter rundt kneskålen eller kneleddet. Det er en uspesifikk diagnose. Smertene kan komme fra muskler, ledd eller ligamenter. Likt for personer som får diagnosen patellofemorale smerter (også kalt patellofemoralt smertesyndrom) er at man har vondt i kneet-uten at det kan påvises noe anatomisk skade eller som de sier på fysionett: Smerter som ikke har noen annen kjent årsak

For oss som jobber med kneet, er det som regel redusert bevegelse i kneleddet. Det vil si at kneet beveger seg ikke helt i ytterstilling i fleksjon eller ekstensjon. Dette kan være så lite innskrenket at pasienten ikke har lagt merke til det selv (bortsett fra smerter i kneet)

Knesmerter kan behandles effektivt med konservativ kiropraktorbehandling. Konservativ behandling betyr all behandling uten kirurgi eller injeksjoner med kortison eller annet. På vår klinikk bruker vi perifere kiropraktiske teknikker. Dette betyr rett og slett at vi justerer og bruker tradisjonelle kiropraktor teknikker på kneet for å normalisere leddfunksjonen. Sagt på en lett måte: hvis kneet ditt ikke bøyer seg bra nok får vi bevegelsen til å bli bra igjen. Dette kan alt fra 1 til 10 behandlinger, men det mest vanlige er en nokså rask bedring. Vi tøyer ikke kneet eller mobiliserer slik fysioterapeuten gjør. Dette kommer etterpå. Vi justerer kneet.

Massasje og justeringer kan også redusere hevelser og betennelse i området. Leddkorreksjoner kan øke bevegeligheten og minske smerter. Du vil også motta god veiledning i øvelser som styrker muskulaturen som er med på å støtte og stabilisere kneet.

Knesmerter

Det er mye man kan gjøre på egenhånd for behandling av knesmerter. Med sterke og/eller vedvarende smerter er det viktig å få profesjonell hjelp.

Akutte knesmerter oppstår gjerne i forbindelse med aktivitet og idrett. Da er det viktig med umiddelbar hvile, nedkjøling eller oppvarming (pågående debatt), kompresjon og heving av det rammede området.

Ellers kan følgende tiltak være virkningsfulle:

• Hvile
  • Vektreduksjon (ved overvekt)
  • Utskiftning eller tilpassing av treningssko
  • Smertestillende medikamenter

Du kan også trene kneet opp. Prøv dette programmet her: kneprogram

Trykkbølgebehandling på knesmerter

Vi behandler også knesmerter med trykkbølgebehandling. Behandlingen er ofte effektfull etter 5-10 behandlinger på kneet. Som regel er det vanlig med noen ledd korreksjoner som beskrevet over, før du settes over på trykkbølgebehandling. Trykkbølger vil da

Les våre gode anmeldelser på legelisten: www.legelisten.no